Uusia tuttuja, ja niiden juttuja
13.1.2016
Hm1
Mä en tosiaankaan tiedä mitä mun päässä oli liikkunut, kun mun nimi oli kumitettu Latinan kohdalta ja siirretty aivan tuiki tuntemattoman ORIN kohdalle. Ehkä se johtui siitä pakkasesta, tai liian kireistä leteistä, mutta jokatapauksessa olin tehnyt jotain TODELLA ajattelematonta. Nyt mun nimi luki siinä listassa Reima nimisen issikkaorin kohdalla, jolla oli ikää vain 8 vuotta. Vasta kolme vuotta sitten se oli viisi, ja viis vuotta sitten kolme. Täytyy sanoa siis että, huh huh!
”Moi”, mä sanoin ujosti saatuani vihdoin avattua oven monien preppauspuheiden jälkeen. Toimiston pöydänääressä istuva Helena nosti katseensa kohti mua ja viittoi mut lähemmäksi. Se näytti silmälaseissaan jotenkin pelottavan asialliselta, ja ulkopuolinen olisi varmaan voinut luulla sitä joksikin konttorinaiseksi joka oli vaihteen vuoksi pukeutunut jakkupuvun sijasta nuhjuisiin tallivaatteisiin.
”Oliko sulla jotaina asiaa, vai?” kysyi Helena lempeästi.
”Joo taisiis, ei taisiis joo”, mä hätiköin vastaukseksi jotain.
”Okei, no anna tulla”, Helena naurahti.
”No siis… voisinko mä… vaihtaa hoitsua Latinasta Reimaan?” mä sain vihdoin ulos suustani.
”Hmm, passaahan se! Itseasiassa toivoinkin että se saisi jonkun kokeneemman peräänkatsojan, joka jo tuntis tän tallin”, Helena kertoi innoissaan. Tunsin kuinka sisälläni hypähtivät pienet ilopallot, ja hymy kohosi huulille.
”Mahtavaa!” sanoin iloisena. Helena kertoi minulle muutaman käytännönasian koskien tarhaamista, ja orin kanssa toimimista. Iloisena lähdin ulos toimistosta kohti uutta vaunutallia.
”Sä voisit vähän talutella Reimaa tallipihalla, ja sitten viedä sen tarhaan. Sen tarha löytyy sitten vähän kentästä eteenpäin mennessä”, Helena sanoi vielä. Nyökkäsin iloisesti ja lähdin kohti vaunutallia.
Reima seisoi uteliaan ja hieman hermostuneen näköisenä paikallaan karsinassa. Sen isot, uteliaat silmät tuikkivat mun omia vasten ja se nuuhkaisi innokkaana mun sille ojentamaa kättä. Mä laskin taivaansinisen repun välikäytävän päädyssä olevaan naulaan. Tuntui jotenkin ihmeelliseltä ja hassulta, että mä olin yhtäkkiä uuden vaunutallin ”asiakas”. Mä nostin päätynaulakosta sinne lasketun riimun ja narun. Pujahdin sisälle Reiman karsinaan ja pujotin riimun sen päähän. Ori katsoi mua hölmistyneenä, mutta sitten se alkoi kerjätä lempeästi rapsutuksia. Mä hymähdin lempeästi karvapallerolle, ja napsautin narun kiinni riimuun.
Taluttaessani Reiman ulos karsinasta se otti muutaman epävarman steppiaskeleen. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta, kun se pääsi ulos tämänhetkisestä karsinastaan. Mä rauhoittelin oria äänelläni, ja silittelin sen kaulaa kun me asteltiin ulos tallista. Nähtyään uuden maiseman ori hirnahti hiljaisesti, mutta ei reagoinut pahemmin. Mä lähdin taluttamaan ruunikkoa kohti kenttää, lumisateen tuprutellessa ympärilleni.
Juuri kun mä olin lähdössä pois, kentältä toisesta päästä kuului huuto:
”Mitä sä teet!” Punatukkainen tyttö oli ilmestynyt kentän laidalle katsomaan hämmästyneen näköisenä mun ja Reiman touhua. Esitin kuin en olisi kuullut kysymystä, mutta tultuani takaisin toiseen päätyyn tunnistin tytön Wilmaksi.
”Mitä sä teet Reiman kanssa?”
”Kunhan hävelytän”, vastasin punapäälle hieman negatiiviseen sävyyn.
”Heii, eks sä oo se Latinan hoitaja?” kysyi se taas, aivan kuin ei olisi ottanut huomioon äskeistä kommenttiani.
”En”, tuhahdin turhautuneena.
”Aijaa, mä luulin…” Wilma sanoi pirteänä.
”Voitko jo jättää mut rauhaan!” tuhahdin ja läimäisin toisen käden suuni eteen.
”OK!” huudahti Wilma närkästyneenä ja lähti kohti pikkutallia.
Mä huokaisin syvään ja kävelin vaunutallille. Talutin Reiman sisälle, ja sidoin sen kiinni siksi aikaa kun puin herralle violetin loimen. Katsoin että kaikki oli kunnossa ja mä nappasin reppuni selkään. Mä vein Reiman tarhaan, ja heitin sille vielä hyvän yön toivotukset.
”Kyllä meistä vielä kaverit tulee, ja toivottavasti vielä musta ja Wilmastakin”, kuiskasin Karvapallon korvaan. Reima hörähti ja lähti ravailemaan heinäaterian luo.
//Tällänen lyhyt tarinanpätkä alustukseksi. Huomenna tai ylihuomenna tulee sitten juonellisempaa settiä =D Sori Wilma, ei mitään henkilökohtasta mutta sä kyselit noista mielipiteistä niin sä pääsit heti ekana tarinaan :DD
//Noniin, teidän "ura" lähti Reiman kanssa hyvin käyntiin. Pientä uuden hevosen kanssa oleskeluun liittyvää hermostuneisuutta oli havaittavissa, mutta se on ihan normaalia Tästä on hyvä jatkaa! Toivottavasti sulaudut talliporukkaankin pian ;D
Saat tästä alotustarinasta 6 hoitopistettä!
-Helena