|
Post by Helena on May 21, 2015 17:19:06 GMT
Jes, tarinaa vaan kehiin, siitä se lähtee ;D Kiitos paljon Ja hyvä että tykkäsit, sain viimein asetukset niin että noista käsinpiirretyistäkin tulee ihan hyvälaatuisia. Kokeilin myös vähän uudenlaista tyyliä Aktivoituminen tapahtuu myöskin täällä päässä, kohta on kalenteri täynnä toimintaa! Sit vaan osallistumaan kaikkiin kesän rientoihin!
|
|
Bea
Perustallilainen
Kouluratsastus on tanssia, esteratsastus vauhtia~
|
Post by Bea on Oct 21, 2015 14:39:49 GMT
Muistelua menneisyydestä #1 & Tutustumista talliin*Flasback*
”Bea Fecilia Lotta Anderson, heti alakertaan!” isä huusi hyvin kiukkuisena alakerrasta. Beal lähti kävelemään rappusia samalla selaten puhelimestaan instagramia. Päästyään vanhempiensa luo, hän nosti katseensa iphonesta, ja näki isän silmien leiskuvan. Se sai tytön hämmästymään, nimittäin isä oli yleensä varsin leppoisa kaveri. Kiharatukkaiseen äitiin katsoessaa kysymykset alkoivat jo kuplia päässä. Mitä Bea nyt oli tehnyt?
”Mikä tämä kuva on?”, isä kysyi näyttäen äidin puhelimen viestikentästä, hänelle lähetettyä kuvaa. Vanhemmilla oli syytäkin olla vihaisia, nimittäin kuvassa heidän pieni enkelinsä poltti tupakkaa taustalla, samalla kun joku blondi poseerasi bestiksensä kanssa kameraan. Ei voinut olla todellista. Tämä blondi sattui olemaan äidin kaverin tytär, Sara, joka oli tietysti Bean huomattuaan lähettänyt kuvan äidilleen, joka oli puolestaan lähettänyt tämän kuvan Stinalle.
Pitkän hiljaisuuden katkaisi äidin itkuinen puheen soperrus: ”En minä tajua, ennen sinä vielä piirtelit ja valokuvasitkin. Ratsastustakin harrastit 12 vuotta, minne se kaikki katosi?” ”Sä tiedät kyllä ihan hyvin miksi en enää ratsasta!” Bea sai sanottua, mutta tosin hyvin inhottavalla äänen sävyllä. ”Et sä voi jäädä yhteen hevoseen roikkumaan”, sanoi oven suulle ilmestynyt hahmo. Nadja oli Bean parikymppinen sisko, joka oli rakentanut itselleen suuren uran kouluratsastuksen parissa. Tyttö oli voittanut Euroopan mestaruuden, trakehner tamma Selestellään. ”Ai että sä vain hymyilisit kun Sele heitettäisiin kuoppaan”, Bea sähisi takaisin. ”En mä niin sanonut, mutta kyllähän sä itsekin tiedät, että ei Tessusta hevosta olis enää tullut”, Nadja tokaisi kylmän viileästi. ”Ei niin, mutta jos olisin saanut edes hyvästellä sen niin olisin tyytyväinen!” Bea lähes karjui. ”Rauhoitutaanpa nyt kaikki”, äiti sanoi jo vähän pirteämmin. ”Me ostetaan sulle hevonen”, isä sanoi synkästi. Nadja oli jo syventynyt puhelimensa pariin, mutta Bean leuka loksahti auki.
Hevosta Bea ei kuitenkaan halunnut, ei vielä. Vaikka tyttö muisti jokaisen ratsastusavun, ja jokaisen liikkeen, mutta ei hän vielä hevosta halunnut. Muutto Kalkkivuoreen kuitenkin muutti asioita jollain tapaa. Bean äiti meni ja ilmoitti tyttärensä Ratapihan Ratsutilan hoitajahakuun… seuraakohan siitä mitään hyvää.
*Flashback end*
Yö pakkaset olivat alkaneet jo viikkoja sitten, mutta minä istuskelin puutarhan penkeissä vieläkin pikkuveljeni kanssa. Olimme muuttaneet Kalkkivuoreen noin viikko sitten, ja täällä oli vieläkin syysloma. En malttaisi odottaa minkälaisia katseita minä ja Ingrid keräisimme, kun tulisimme kalliissa vaatteissamme Kalkkivuoren lukioon, aivan upouusina henkilöinä. Lisäksi hienoisesta aksentistamme saattaisi tulla huomautuksia.
Olin kohta lähdössä Ratapihan Ratsutilalle, tallille joka oli jostain kumman syystä antanut minulle hoitajapaikan. Jossain mielessä olin varmaankin innostunut tästä paikasta, koska en ole ollut pitkään aikaan tekemisissä hevosten kanssa, lukuun ottamatta paria ratsastuskertaa ihan läpiaikoina. Ratsastanut olin kuitenkin yli 12 vuotta joten siinä ei ongelmia pitäisi olla. Hoitohevosekseni valikoitui rautias risteytysponi Latina, joka vaikutti ensi kuulemalta ihan sopivalta. Ponit taisivat ehkä kuitenkin olla minun juttuni.
Veljeni Linus herätti minut ajatusmaailmastani potkaisemalla minua nilkkaan. ”Auh!” kiljaisin, mutta veljeni vain irvisti ja totesi minun todella olleen omissa ajatuksissani. Kaivoin puhelimeni taskusta, ja vilkaisin kelloa. Heitin heipat Linukselle ja otin mustan jopon telineestä. Polkaisin pörän vauhtiin, ja lähdin polkemaan kohti Ratapihaa. Minulla ei ollut aivan varmaa tietoa Ratapihan olinpaikasta, mutta olin päätellyt sen olevan parista rakennuksesta koostuva pihapiiri kaivoskuilujen lähellä. Viileä syystuuli puhalsi vasten kasvojani, pyöräillessäni kapeaa hiekkatietä. Arvaukseni olivat varmastikin osuneet oikeaan nimittäin näin valkea-aitaisen kentän, jossa köpötteli yksi päistärikkö ja yksi hiirakko poni. Ratsastajat eivät minuun kiinnittäneet huomiota, mutta hiirakko poni luimisteli minulle lähelle tultuani.
Astuin sisälle ovesta, ja eteeni avautui musta matto, sekä puomi jossa roikkui riimunnaruja. Vastapäätä minua seisoi kimo tamma, jonka nimikyltistä luin sen olevan arabiristeytys. Lähestyin kimoa varoen, ja laskin käden sen turvalle. Käänsin päätäni vasemmalle, jossa oli kolme karsinaa. Yhden karsinan ovesta kurkisti rautias tamma… Bingo! Astuin rauhallisesti tamman karsinaan. Tamma katsoi minua rauhallisesti ja ihmetellen. (alla oleva kuva)
Tutustuin tammaan rauhassa, ja päivän kuluessa minusta alkoi tuntua että olimme jo ystävystyneet. Ratsastustunnin loputtua, menimme Latinan kanssa kentälle ja juoksutin sen läpi. Esteitä en kuitenkaan tällä kertaa rakentanut, mutta ehkä hypyttäisin sen huomenna. Lopuksi vielä jäähdyttelin sen pihalla kävelyttäen. Ingrid oli joskus päivitellyt minussa jotain hevoskuiskaajan lahjakkuuksia, mutta en ollut ottanut sitä kuuleviin korviini. Kun olin syöttänyt makupaloja Latinalle taskuni tyhjäksi, vein tamman tarhaan ulkoilemaan. Päästettyäni tamman irti, huomasin että punatukkainen tyttö tuijotti minua hieman kauempaa. Hän oli suunnilleen minun pituiseni, mutta näytti selvästi nuoremmalta. Kun punapää huomasi katseeni, käänsi hän sen äkkiä pois ja käveli muualle. Minä vain kohautin olkapäitäni ja kävelin pois tarhasta. Latina jäi tyytyväisenä muiden hevosten seuraan, syksyiseen ilmaan. Askelsin takaisin tallille, potkaisten samalla maahan pudonneita lehtiä. Syksyssä olivat sekä hyvät että huonot puolensa. Sisälle päästessäni huomasin, että muitakin hevosia oli lähtenyt tarhailemaan. Kottikärryt ja talikko olivat kuin merkkinä minulle siitä että karsinat pitäisi siivota. Sen tietysti teinkin, ja Latinan, Hodan, Missin ja Sinin karsinoissa ei ollut enää ainuttakaan lantapalloa. Olin Latinaa talutellessani huomannut lantalan olinpaikan ja kärräsinkin lannat sinne. Pienistä, mutta vahvoista käsivarsistani löytyi kyllä voimaa isommankin lastin kantamiseen. Hyräillen kärräsin kottikärryt takaisin talliin, ja päätin käydä etsimässä taukohuoneen.
Taukohuoneen pöydän ääressä istui ruskeatukkainen, silmälasipäinen nainen, joka esittäytyi Helenaksi. Keskustelimme siinä tovin ja hän vaikutti ihan kivalta tyypiltä. Tutustuin vielä kaikkiin rakennuksiin ja pihapiiriin. Minulle selvisi että pienempi rakennus oli pikkutalli, jossa asuivat Ladi, Bella ja Haiku. Päivän päätyttyä olin tutkinut varmastikin jokaisen nurkan mitä Ratapihasta löytyy. Ennen lähtöäni puunasin Latinan vielä puhtaaksi karsinassaan, ja ja jätin sen pureskelemaan heiniään. Olin ollut tallilla seitsemän tuntia, nimittäin kello oli jo viisi.
Poljettuani takaisin kotiin pikkuveljeni potki pihalla palloa tylsistyneen näköisenä.
”Sä olit sielä sitten koko päivän”, hän tokaisi. Minä vain hymähdin, ja hyppelehdin sisälle. Lähestyttyäni keittiötä palautin ilmeeni neutraaliksi. Äiti riensi tietenkin heti luokseni ja kysyi:
”No, minkälaista oli?”
”Ihan ok”, vastasin, vaikka tanssin sisälläni letkajenkkaa. Latina oli ihana, Ratapiha oli ihana, Helena oli mukava, ratsastuskoulu oli mukava ja mikä parasta olin löytänyt takaisin hevosten luo. En malttanut odottaa seuraavaa päivää, ja Latinan näkemistä, joten jo aikaisin vaivuin uneen.
// Tässä oli nyt tälläinen pikaisesti väännetty hoitotarina tutustumisesta talliin. Tämä lähinnä sen takia, että seuraavassa tarinassa voi alkaa jo kunnolla touhuilla, ilman että ollaan ihan ulapalla. Kuvan mittasuhteet menivät vähän plörinäksi, ja olen enemmänkin vesiväri piirtelijä. Pää kuitenkin porisee ideoita kuin patakattila, ja kuviakin on varmasti tulossa //Hitsi, miten jänskä tarina! Tykkään aina siitä, kun omalle henkilölle keksitään kunnon taustatarinat ja menneisyys, se tekee koko hommasta jotenkin realistisempaa. Kirjoitustyylisi on hyvä ja kuvailit tallin ympäristöä kivasti! Tulitte myös Latinan kanssa hyvin toimeen Odotan innolla lisää tarinoita!
Saat tästä aloitustarinasta 7 hoitopistettä!
-Helena
ps. lisään aina hoitajien piirrokset albumiin, sano, jos et halua niitä sinne!
|
|
|
Post by Nelli on Jan 23, 2016 17:23:26 GMT
- Nelli vauhtia! huusi äiti. Olimme lähdössä tallille. Pakkasin punaiseen laukkuuni puhelimeni ja juoksin autolle, jossa äiti jo odotteli. - Jännittääkö? kysyi äiti. - Vähän, vastasin. Vaikka oikeasti vatsassani pyöri varmasti miljoona perhosta. Mietin mielessäni miltä uusi hoitohevoseni näyttäisi ja saisinko ollenkaan kavereita? - Olemme pihassa,äiti huikkasi, herättäen minut ajatuksistani. Hyppäsin ulos autosta ja lähdin kulkemmaan tallia kohti. Äitini huusi perääni että tulee hakemaan minut tunnin kuluttua. Astuin sisään talliin, jossa tuoksui heinä sekä hevoset. - Huhuu, onko täällä ketään? huusin. Viereisestä karsinasta astui ulos nainen, joka esitteli itsensä Helenaksi. Esittelin itseni ja kerroin että olen Latinan uusi hoitaja. Helena ohjeisti minut Latinan karsinalle ja sanoi että voisin hakea Latinan harjat satulahuoneesta ja harjata Latinan. Suunnistin satulahuoneeseen ja nappasin Latinan harjat. Kävelin takaisin upean ponitamman luokse ja astuin sisään karsinaan. -Hei Latina, oletpa sinä söpö, lepertelin hevoselle. Kyykistyin otamaan harjan ja juuri silloin Latina sai idean. Se töytäisi minut kumoon ja minä lensin nenälleni pehmeään puruun.Nousin seisomaan ja nauroin. Latina oli hauska ja fiksu poni. Kyykistyin jälleen ja Latina yritti uudestaan samaa jekkua, mutta minä olin varautunut ja väistin. Otin harjan ja aloin harjata Latinaa reippain vedoin. Tutustuin hevoseen ja rapsuttelin sitä. Pian huomasin että äiti tulisi pian hakemaan ja hyvästelin Latinan. Kiirehdin satulahuoneeseen ja jätin harjat paikalleen. Lähtiessäni huikkasin hyvästit vielä Helenalle ja juoksin parkkipaikalle, jossa äiti jo odotteli. Nousin autoon ja sain vastaani kysymys tulvan. - Oliko kivaa? uteli äiti. - Joo! hihkuin. Päivä oli ollut kiva. Talli oli kaunis, Latina oli hauska ja tallinomistaja oli mukava. //Noniin, teidän yhteistyö lähtikin hyvin käyntiin Latinan kanssa! Se osaa joskus olla aika hankala, onneksi sulta näyttää löytyvän huumorintajua, sitä tämän hevosen kanssa tarvitaan! Tarina oli hyvä, mutta melko lyhyt. Koita ensi kerralla kirjoittaa vähän pidemmin esimerkiksi siitä, miltä tallissa näytti, miten Latina käyttäytyi, mitä harjoja käytit harjaukseen, jne. Odotan innolla lisää tarinoita sulta ja Latinalta!
Saat tästä tarinasta 4 hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by Nelli on Jan 24, 2016 14:22:36 GMT
TALUTTELUA Oli melko lämmin päivä verrattuna viime viikkoon, joten päätin kävellä tallille. Oli kaunis luminen päivä. Puolentunnin päästä olin tallilla. Katselin kauniita, lumisia tarhoja. Tallille oli ihana tulla kun tiesi että siellä odotti oma ihana hoitsu. Näin että Latina oli tarhassa ja lähdin talliin hakemaan Latinan riimua. Ennenkuin otin riimun minun piti viedä laukkuni taukotilaan. Lähdin taukotilaa kohti. Astuessani sisään näin LaaLaan, joka tervehti minua ja kertoi miten oli ratsastanut Bellalla tänään. Rupattelimme hetken ja jätin laukkuni naulakkoon, sitten lähdin hakemaan Latinan riimua. Nappasin Latinan vihreän riimun mukaani ja lähdin hakemaan Latinaa. Astuin ulos tallista ja vedin keuhkoni täyteen raikasta talvi-ilmaa. Kuljin tarhalle jossa Latina oli. Portilla minua vastaan tuli Sini. Astuin sisään tarhaan ja piilotin riimun selkäni taakse. Kävelin Latinan luokse ja rapsuttelin sitä. Sujautin riimun Latinan päähän ja lähdimme kohti tallia. Sidoin Latinan käytävälle ja lähdin hakemaan Latinan harjoja satulahuoneesta. Palattuani aloin harjata Latinaa sualla. Sitten otin kaviokoukun ja puhdistin kaviot. Laittaessani kaviokoukkua takaisin harjapussukkaan löysin pienemmän pussukan jossa oli pieniä vihreitä ponnareita. Siitä sainkin idean voisin tehdä pari lettiä Latinalle. Minä tein kolme pientä lettiä harjaan ja yhden pitkän häntään. Tunnin puunaukseen jälkeen Latina kiilsi ja kaikki lika Latinasta oli siirtynyt minuun. No ainakin Latina oli puhdas. Otin Latinan irti ja lähdin taluttamaan Latinaa ulos. Ovella vastaan tuli Helena ja kerroin että lähden taluttamaan Latinaa maastoon. Helena nyökkäsi ja kehui lettejä, sitten molemmat jatkoivat omiin suuntiinsa. Latina oli pirteä, kun kävelimme lumisessa metsäässä. Kun olimme kävelleet noin puolituntia edestämme juoksi jänis ja Latina säikähti sitä. Kun yritin jatkaa matkaa laittoi Latina jarrut päälle. Yritin maanitella sitä jatkamaan matkaa, mutta se ei hievahtanutkaan. Taisi olla aika lähteä takaisin päin. Kun käännyin tuli Latinan vauhtia ja se alkoi laukkaamaan. En ollut varautunut siihen ja riimunnaru luisui kädestäni. Latina laukkasi yhä kauemmas ja kauemmas. Lähdin juoksemaan Latinan perään. - Latina odota! minä huusin. Pian näin kun Latina pysähtyi. Juoksin Latinan luokse ja otin sen kiinni. Sitten huomasin että Latina tuijotti jotain. Sehän oli jänis. Aloin nauraa, voi Latinaa. Pelkäsikö Latina jäniksiä? Jänis loikki pois ja minä tönäisin Latinaa leikkisästi ja Latina tönäisi takaisin. Loppumatka meni hyvin ja olimme kohta jo tallilla. Näin pihassa Helenan ja kysyin vienkö Latinan karsinaan vai tarhaan. Helena sanoi että voisin viedä Latinan karsinaan. Karsinassa otin riimun pois ja laitoin sen karsinan ulkopuolella olevaan koukkuun. Minulla oli vielä vähän aikaa ja aloin rapsutella Latinaa. Nyt tiedän että sinä pelkäät jäniksiä höpsöli. Rupattelin hetken Latinan kanssa ja hyvästelin sen. Kun olin laittanut karsinan oven kiinni lähdin hakemaan laukkuani. Kävin ottamassa laukun taukotilan naulakosta ja lähdin kotia kohti. Tänään olin saanut tietää vähän enemmän Latinasta. //Huhhuh, Latina aiheutti jälleen päänvaivaa hoitajapololleen Händläsit tilanteen kuitenkin hyvin, hyvä, että Latina päätti pysähtyä!
Saat tästä tarinasta 4 hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by Nelli on Jan 26, 2016 18:31:32 GMT
Oli kaunis iltapäivä ja koulu oli jo loppunut, joten olin kävelemässä Ratapihaa kohti. Olin iloinen sillä olin saanut täyden kympin matikankokeesta. Hyräilin kävellessäni hiekkatiellä. Pian olin tallin pihassa ja lähdin tallille päin. Matkalla kävin katsomassa oliko Latina tarhassa ja siellähän se oli. Latina näytti onnelliselta. Voi että se olikin kaunis. Kun olin hetken ihastellut Latinaa ja muita hevosia päätin jatkaa matkaa. Kun astuin sisään näin suuren lapsilauman ja heitä rauhoittelevan naisen, joka oli pukeutunut tyylikkäästi. Kun yritin raivata tietäni taukotilaan kuulin naisen huutavan minulle. - Hei sinä siellä! huusi nainen. - Oletko sinä se uusi Latinan hoitaja? hän kysyi. - Joo ja nimeni on Nelli, vastasin. - Hei, minä olen Merja ja pidän tämän päivän aloittelijoiden tunnin, Merja sanoi. Merja käski minut hakemaan kaikki hoitajat jotka löysin ja päätin tarkistaa taukotilan sekä hoitajienhuoneen. Minua jännitti sillä en ollut tavannut vielä muita kuin LaaLaan, Merjan ja Helenan. Kun astuin sisään taukotilaan huomasin heti kaksi tyttöä joita en tuntenut. Toinen oli juuri kertomassa jotain juttua ja toinen nyökkäili aina välissä. Yskäisin ja sain heidän huomionsa. Valahdin täysin punaiseksi ( niinkuin minulla oli tapana). - Hei, sopersin. - Moi, mä oon Wilma ja mä hoidan Ladia ja ootko sää se Latinan uusi hoitaja? Wilmaksi esittäytynyt tyttö kysyi. - Joo, sanoin. Toinen tyttö esittäytyi Sallaksi ja kertoi hoitavansa Mossea. Kerroin Wilmalle ja Sallalle mitä Merja oli sanonut ja tytöt lähtivät talliin. Itse juoksin vielä hoitajien huoneeseen jättämään laukkuni kaappiini. Juoksin portaat alas ja meinasin kompastua omiin jalkoihini. Tallissa Merja jo lateli ohjeita lapsille. Markus ottaa Letun ja Minni saa Sinin... Kun lapset olivat lähteneet hakemaan harjaboxeja alkoi Merja ohjeistaa meitä. - Autatte apua tarvitsevia ja pääsette ehkä jopa taluttamaan, Merja ohjeisti. Lähdin Latinan karsinalle jossa seisoi pieni tyttö. - Missä poni on? tyttö ihmetteli. - Se on tarhassa ja voisimme hakea sen yhdessä, ehdotin. Tyttö nyökkäsi ja sieppasin riimun naulakosta. Matkalla tarhoille sain tytön nimen selville. Tarhalla avasin portin ja puikahdimme sisään. Suljin portin ja aloin ohjeistaa Emmaa. Piilota riimu selkäsi taakse ja kutsu Latinaa. Latina tuli luoksemme ja antoi ottaa itsensä kiinni.Tallissa laitoimme Latinan karsinaan ja aloimme sukia sitä. Aloitin pehmeällä harjalla, sillä Latina ei ollut likainen. Putasasimme kaviot ja lähdimme hakemaan varusteita. Latina käyttäytyi todella hyvin. Satulahuoneessa ojensin suitset Emmalle ja otin itse satulan. Kun olimme kävelemässä Latinan karsinalle tuli pieni poika kysymään apuani satulan laittamisessa ja kipaisin viemään satulan Latinan karsinalle. Riensin auttamaan poikaa ja laitoimme yhdessä satulan Letulle. Sen jälkeen menin vielä auttamaan erästä tyttöä joka ei jaksanut kantaa satulaa eikä osannut laittaa sitä, kun olin auttanut häntä lähdin Latinan ja Emman luokse. Laitoimme satulan ja suitset. Pian Merja jo tulikin ja kaikki lähtivät taluttamaan hevosia ja poneja kentälle. Kentällä asetuimme kaartoon. Kaikki mittasivat jalustimet ja kiristivät satulavyöt. Kun kaikki olivat selässä kertoi Merja että saisimme kaikki kolme taluttaa hoitsujamme. Aloittakaa alkukäynnit, kuului Merjan ääni aidalta. Emma maiskutti ja Latina lähti kiltisti liikkeelle.Kiersimme molempiin suuntiin ja sitten aloimme tehdä pysäytyksiä. Emma selkä suorana, Sara älä nuku, Merja huusi ohjeita kentän laidalta. Teimme myös voltteja ja ravailimmekin vähän. Pian olikin jo loppukäyntejen aika. Käännyimme kaartoon ja kaikki laskeutuivat hevosten selästä. Emmalla oli kiire joten jäin yksin hoitamaan Latinaa. Talutin Latinan takaisin talliin. Tallissa riisuin varusteet ja vein ne satulahuoneeseen. Harjasin latinan ihan perus harjalla. Selvittelyn pari takkua sen harjasta sekä hännästä ja tein pienen letin harjaan. Annoin Latinalle omenan ja kehuin sitä, Latina oli ollut tosi kiltisti tänään. Puin Latinalle vielä loimen ja annoin sille pusun turvalle. Sitten hain laukkuni kaapista ja hyvästelin Wilman, Salla sekä tallin ja lähdin kotiin. Tänään olin nähnyt ihanan puolen Latinasta ja saanut kaksi uutta ystävää. Tämähän alkoi hyvin. //Hyvä, pääsit vähän tutustumaan muihin hoitajiin! Ja autoit tuntilaisia hevostensa kanssa, hieno juttu! Latinakin käyttäytyi yllättävän mallikelpoisesti tällä kertaa
Tarina oli mukava ja siististi kirjoitettu, saat 6 hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by Nelli on Jan 27, 2016 15:14:09 GMT
KUVIA Tänään oli kaunis päivä ja koulukin oli loppunut. Olin kotona ja söin voileipää. Kun olin syönyt menin yläkertaan. Menin huoneeseeni ja aloin keräillä tavaroita sänkyni päälle. Luin tavaralistani vielä kerran ääneen kamera, kännykkä, pari tekokukkaa, sakset, lankaa, neula, nuppineuluja, näyttelytoiminta ja kaunis kukka kangas. Sitten pakkasin kaiken suureen urheilulaukkuuni. - Isä olen valmis lähtemään! huusin samalla kun juoksin portaat alas.Eteisessä katsoin vielä lämpömittaria, joka näytti -2 astetta. Kiskoin ratsastusvaatteet ja talvitakin ylleni. Kun olin kiskonut kengät jalkaani juoksin autolle. Pian isäkin jo istui etupenkillä ja me lähdimme ajamaan Ratapihaa kohti. Tallin pihalla hyvästelin isän ja lähdin kulkemaan tallia kohti. Tallissa huomasin että Latina ei ollut karsinassa, joten se oli ulkona. Jätin laukkuni karsinan eteen ja sieppasin riimun naulakosta. Kun astuin ulos tallista näin edessäni kauniit tarhat sekä lumiset pellot. Jatkoin tarhoille ja puikahdin aitojen välistä sisään tarhaan. Tarhassa huusin Latinaa ja kuljin sitä kohti. Puolessa välissä matkaa huomasi Latina minut ja ravasi luokseni. Ensimmäisenä Latina tarkisti taskuuni ja samalla minä sujautin riimun Latinalle. Sitten lähdimme Latinan kanssa kulkemaan tallia päin. Ennenkuin astuimme sisään talliin pysähdyin. Talli näytti kauniilta iltapäiväauringossa. Punainen talli sopi ihanasti lumiseen maisemaan. Pikku pysähdyksen jälkeen jatkoimme matkaa. Tallissa laitoin Latinan kiinni käytävälle ja lähdin itse hakemaan harjoja satulahuoneesta. Kun astuin sisään näin ruskea hiuksisen pojan puhdistamassa suitsia. Yritin hakea harjat hänen huomaamatta, sillä silloin säästyisin esittäytymiseltä(sillä silloin punastuin ja se oli noloa). Mutta tietysti pudotin harjapakin maahan. Nolostuneena aloin kerätä harjoja lattialta ja poika oli tietysti huomannut minut. Tunsin kuinka punastuin ja jatkoin siivoamista. - Tarvitseto apua? poika kysyi. - Vaikka, sopersin, samalla lupasin antaa itselleni kunnon korvapuustin myöhemmin. Poika kertoi olevansa Elias ja hän kuulema hoiti Karria. Sitten minäkin jouduin esittäytymään ja sopersin nimeni sekä hoitsuni nimen (en tiedä saiko hän selvää). Pian olimme saaneet kaikki harjat takaisin pakkiin ja kiitin Eliasta. Sitten muistin että Latina odotti minua ja lähdin sen luokse. Kun tulin Latinan luokse se hirnahti ja alkoi komentaa minua. - Hei tyttö minä komennan sinua etkä sinä minua, nauroin, mutta sain sen takaisin kuriin parin muistutuksen jälkeen. Siappasin kovan harjan ja harjasin sillä enimmät liat pois. Sitten loput harjasin pehmeällä harjalla. Vielä piti putsata kaviot ja sitten voisin aloittaa loppuviimeistelyt.Putsaain kaviot vaikka Latina vähän kiukuttelikin. Viimein pääsin tekemään letin häntään sekä pari harjaan. Sitten vielä pujotin pari tekokukkaa letteihin. Sitten kävin hakemassa laukkuni ja otin siltä kankaan. Asetin kankaan Latinan selkään ja huomasin että sitä pitäisi hiukan leikata. Leikkasin kankaan loimen muotoon ja olin tyytyväinen. Sulloin kankaan takaisin kassiin ja laitoin harjat sivuun. Sitten laitoin laukun olkapäälleni ja irroitin Latinan ja lähdin taluttamaan sitä. Kävelimme pihan poikki lumista metsää päin. Metsässä valitsin sopivan paikan ja vaihdoin Latinalle näyttelyriimun ja sidoin riimunnarun puuhun. Sitten vielä laitoin " kukka loimen" Latinan selkään ja otin kamerani laukusta. Otin pari kuvaa ja olin ihan tyytyväinen. Sitten otin kankaan pois ja vaihdoin riimun normaaliin. Laitoin kameran kassiin ja irroitin riimunnarun puusta. Lähdin taluttamaan Latinaa tallia kohti ja tallilla jätin laukun Latinan karsinaan. Sitten taluttelin Latinaa vielä hetken kentällä. Sen jälkeen vein Latinan karsinaan ja otin kukat pois ja annoin leivänpalasen. Sitten kävin viemässä harjat satulahuoneeseen ja hyvästelin Harrin. Nappasin laukkuni ja hyvästelin Latinan ja lähdin kotia kohti. Tänään oli ollut mukava kuvaus päivä ja Latinakin oli ollut ihan kiltisti. Ps: Laitan kuvat sitten kun keksin miten saan ne tänne. Nelli //Olipas hauska idea lähteä kuvaamaan Latinaa! Odotan innolla kuvia (paras tapa laittaa kuvat on joko ladata ne suoraan omalta koneelta klikkaamalla tota kuvaa tekstiosion yläpalkissa, tai lataamalla ensin ilmaispalvelimelle, esim. photobucket tms. ja laittaa sitten kuvan linkki tänne)
Saat tästä tarinasta 5 hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by Nelli on Jan 29, 2016 18:14:02 GMT
Kuraa ja juoksutusta Juoksin ulos koulun ovista ja nautin vapauden tunteesta. Katselin ympärilleni ja etsin veljiäni. Pian sain näköpiiriini Leon pikkuveljeni, joka oli puhumassa kaverinsa kanssa. Mutta en nähnyt missään Aatua(isoveljeäni). Kävin hakemassa Leon ja lähdimme äidin autoa kohti. Matkalla näin vilahduksen isoveljen koululaukusta ja käskin Leon jatkaa matkaa ja kertomaan äidille että tulemme kohta. Kun Leo oli lähtenyt kävelin kioskin taakse, josta löysin Aatun ja tämän kavereita. Aatulla oli tupakkka kädessään. Kävelin tyynesti poikajoukon keskelle ja sieppasin Aatua kädestä kiini, niin että tupakka putosi maahan. Raahasin Aatun kauemmas muista ja aloin läksyttää häntä ja muistutin, että minulla oli kiire tallille. Aatu tiuskaisi minulle jotain että oli isompi ja saisi päättää mitä tekee. Minä en kuunnellut vaan raahasin kiukuttelevan veljeni autolle, jossa äiti ja Leo jo odottivat. - Missä te kuppasitte? äiti kyseli. - Kerron myöhemmin jos Aatu ei kerro ennen sitä, mutta nyt nopeasti tallille, vastasin äidille ja annoin merkitsevän katseen Aatulle. Aatu vain uppoutui puhelimensa taakse. Äiti jarrutti ja kertoi että olemme perillä. Hyppäsin ulos autosta ja sanoin että äiti voisi tulla hakemaan kolmen tunnin päästä. Juoksin talliin, jossa huumaava hevosten ja heinien tuoksu saartoi minut. Jäin hetkeksi katselemaan karsinoita ja hevosia, samalla huomasin etttä Latina oli ulkona ja se pitäisi hakea. Minä jatkoin matkaani taukotilaan. Kun astui sisään valkoisesta ovesta kuulin Wilman sekä LaaLaan äänet ja jonkun toisenkin. - Hei kaikki! huudahdin. Kaikki kääntyivät katsomaan minua ja Wilma alkoi tapansa mukaan puhumaan päivästään ja kauheasta matikan kokeesta. LaaLaa kertoi kuinka Bella oli kuorruttanut itsensä mudalla ja Laa oli joutunut pusaamaan tunnin Bellaa. Kolmas tyttö esittäytyi Milenaksi ja päättelin hänet Derryn hoitajaksi, sillä oli nähnyt hänet ratsastamassa Derryllä pari kertaa. Keitin kaakaota ja puhuimme siittä kuinka paljon vihasimme kuraa, joka kuivui joka kerta kiinni hevosiin. Sitten juoksin portaat ylös ja kävin heittämässä koulureppuni kaappiini. Kaapista sieppasin taskuuni pari hevos namia, joita olin ostanut kaupasta pari päivää sitten.Suorastaan lensin portaat alas ja juoksin ovelle hyvästellen tytöt. Käytävällä hidastin kävelyyn, kun muistin mitä Helena oli sanonut tallissa juoksemisesta. Sieppasin Latinan riimun koukusta ja astuin ulos raikkaaseen kevätilmaan. Hyppelehdin tarhalle ja huomasin jo kaukaa että Latina oli kuin muta monsteri. Luikahdin tarhaan lautojen välistä ja piilotin riimun selkäni taakse. Kävelin rauhallisesti Latinaa kohti ja kutsui sitä. Latinan korvat nousiva, mutta Latina ei liikahtanutkaan. Kävelin pari askelta eteen päin ja silloin Latinaan tuli vauhtia. Latina juoksi kauemmas ja minä arvasin että tässä menisi hetki. Jatkoimme kissa hiiri leikkiämme vielä 10 minuuttia. Silloin löysin suklaapaperin taskustani ja alin rapisutella sitä. Latina oli liian utelias ja tuli varovasti luoksen. Annoin Latinalle herkun ja sujautin riimun päähän. Otin riimunnarusta kiinni ja lähdin vetämään vastahakoista Latinaa tallia kohti. Puolessa välissä matkaa Latina hyväksyi kohtalonsa ja kulki loppumatkan kiltisti. Tallissa suuntasimmme pesukarsinalle ja sidoin Latinan kiinni. Aloin suihkutella Latinan jalkoja ja vatsaa. Latina ei pitänyt siitä ja yritti näykkiä minua. Palautin Latinan takaisin ruotuun ja aloin pestä selkää sekä kaulaa. Pian oli pessyt Latinan ja käännyin ottamaan Latinan pyyhkeen joka roikkui koukussa. Kukakohan sen oli unohtanut siihen? Samalla tunsin pehmeän turvan joka hamusi taskujani. Pian kuului onnellista maiskutusta ja käännyin Latinaan päin. Ensin toruin tammaa, joka oli varastanut namin taskustanut. Mutta pian purshakahdin nauruun. Voi sitä piäntä herkkusuuta. Latina näytti nauravan ja yritti saada uuden namin. Tönäisin tammaa ja aloin kuivata hämmästynyttä ponia. Kuivasin läpimärän poni neidin ja lähdin viemään pyyhettä kuivaushuoneeseen. Kuivaushuoneessa asetin pyyhkeen kuivumaan ja lähdin sitten satulahuoneeseen. Satulahuoneessa oli Wilma puhdistamassa suitsia. Kävin hakemassa harjapakin hyllyköltä ja lähdin takaisi Latinan luokse. Latina oli nukahtant, mutta heräsi kun minä tulin. Nappasin kumisuan toiseen käteen ja normi suan toiseen. Alon käydä ponia läpi harjoilla. Ensin pyöritin kumisualla ja sitten harjasi sualla karvat suoriksi. Sitten harjasin vielä harjan sekä hännän. Kun olin saanut koko ponin harjatuksi puhdistin vielä kaviot. Latina ei halunnut nostaa jalkojaan, mutta pian Latina tylsistyi kiukutteluun ja oli ihan kiltisti kun puhdistin loput kaviot. Sitten lähdin hakemaan loimea ja juoksutusnarua ja riimua. Pian palasin syl täynnä tavaroita ja laitoin ensin loimen selkään. Sitten kiristin remmit ja suoristin vielä hiukan loimea. Pujotin uuden riimun vanhan tilalle. Olin ostanut uuden sinisen riimun markkinoilta. Napsautin juoksutusnarun riimuun ja vein harjapakin takaisin paikallee. Tulin takaisin Latinan luokse ja irrotin Latinan. Käärin juoksutusnarun lyhyemmmäksi ja lähdin taluttamaan Latinaa kenttää päin. Avasin kentänportin ja talutin Latinan sisään. Suljin portin ja kävelin kentä keskelle. Maiskutin Latinalle ja tamma lähti liikkeelle. Kälimme hetken molempiin suuntiin. Sitten pyysin ravia Latina meni ihan kiltisti, mutta silloin joku moposuhari karautti ohi ja Latina säikähti. Latina nousi pystyyn ja alkoi pukittaa. Latina riuhtaisi itsensä irti ja laukkasi kentä nurkkaan. Juoksin Latinan luokse ja otin sen kiinni. Pian jatkoimme ja nyt sujui paremmin. Ravailimme ja laukasimme jopa vähän. Sitten teimme lopukäynnit ja irrotin pitkän juoksutusnarun ja annoin Latinan juoksenella hetken itsekseen. Kokosin pienen esteen ja sain Latinan hyppäämään sen. Sitten palkitsin tamman ja neiti alkoi hyppimään jo ilman pyytöäni. Este ei ollut iso ehkä 20 centtimetriä. Purin esteen ja otin Latinan kiinni. Latina laittoi jarrut eikä suostunut liikkumaan, joten joudui lahjomaan sen tulemaan. Kävelimme talliin, jossa laitoin Latinan karsinaan riisuin Latinalta riimun ja narun, mutta jätin loimen. Annoin herkun ja hyvästelin neidin. Kävin viemässä varusteet satulahuoneeseen ja lähdin taukotilaan. Siellä oli enää Laa sekä Wilma, Milena oli kuullemma lähtenyt ratsastamaan. Kävin hakemassa reppuni ja hyvästelin tytöt. Juoksin ulos ja autolle, jossa äiti jo odotteli. Kerroin kaiken kurasta ja siitä kun juoksutin Latinaa.Olin hyvin väsynyt ja nukahdin pian. Tänään oli ollut mukava päivä ja ensi kerralla saattaisin päästä ratsastamaan. Heippa! //Mukavan pituinen tarina! Ja Latinalla oli selkeesti hauskaa
Saat tästä tarinasta 7 hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by Nelli on Feb 3, 2016 15:47:52 GMT
Sadepäivä Matikantunnista oli jäljellä vielä vartti, mutta minun ajatukseni olivat jo Ratapihalla. Opettaja selosti luokan edessä jotain matikkaan liittyvää, mutta minä en kuullut. Piirsin vihkooni Latinan kuvan ja suunnittelin mitä tekisin tallilla. - Nelli Peltola kuunteletko sinä? kajahti opettajan ääni luokan edestä. Havahduin ajatuksistani. - Kyllä, sopersin hätääntyneesti, sillä minulla ei olisi aikaa jäädä juttelemaan opettajan kanssa tunnin jälkeen. Halusin nimittäin Ratapihalle ja nopeasti, sillä koulu oli kuolettavan tylsää. Opettaja kysyi minulta taululla olevan laskun vastausta, joka oli pitänyt laskea vihkoon. Olin ollut ajatuksissani ja laskun tilalla vihkossani oli kuva Latinasta. Esitin etsiväni oikean laskun ja sanoin vain jotain vastaukseksi. - Oikein, opettaja totesi. Lopputunnin esitin kuuntelevani. Vihdoin koulunkello soi ja koko luokka ryntäsi pukemaan takkejaan. Kiskoin takin päälleni ja tungin kengät jalkaan. Juoksin ulos raittiiseen ulkoilmaan. Kävelin hakemaan pyöräni. Avasin lukon ja talutin pyöräni kauemmas muista pyöristä. Juuri kun olin hyppäämässä pyörän selkään kuulin pikkuveljeni äänen. - Minne sinä olet menossa? ihmetteli Leo. - Tallille tietysti! kivahdin. - Mutta sinähän lupasit olla minun kanssa koko iltapäivän, kimitti Leo. Nostin Leon tarakalle ja lupasin ottaa hänet mukaan tallille. Ikuisuudelta tuntuneen matkan jälkeen olimme vihdoin perillä. Nostin Leon pois tarakalta ja käskin hänen odottaa sen aikaa kun veisin pyöräni kivelle. Asetin pyöräni nojaamaan kiveä vasten. Palasin takaisin siihen mihin olin jättänyt Leon, mutta Leo ei ollut enää siinä. Lähdin etsimään Leoa. Ensin kävin läpi tarhat ja kentän. En nähnyt Leoa missään, joten juoksin talliin ja katsoin jokaisesta karsinasta. Tarkisti kuivaushuoneen ja satulahuoneen. Mihin Leo oli voinut mennä? Kiirehdin taukotilaa kohti. Kiskaisin oven auki ja näin Wilman sekä Milenan istumassa sohvalla. - Oletteko nähneet pientä ekaluokkalaista? utelin. Tytöt ravistivat päätään ja lupasivat auttaa, mutta kieltäydyin sillä en halunnut että koko talli etsi veljeäni. Leo oli varmasti vain mennyt piiloon minua. Kiirehdin pikkutalliin ja etsin joka paikasta. Veljeäni ei vaan näkynyt. Laahustin takaisin päätalliin ja sujahdin Latinan karsinaan. Tiputin reppuni karsinan kulmaan ja otin sieltä uuden harjan jonka olin saanut tädiltäni, joka omisti islanninhevos tallin. Aloin harjata Latinaa pehmeällä harjalla. - Miten voin hukata veljeni? kysyin Latinalta. Ja Latina hirnahti. Ymmärsinkö se? Silloin huomasin että olin lopettanut harjaamisen. Aloin nauraa. - Anteeksi teidän korkeutenne, kiusoittelin. Latina käänsi peppunsa minua kohti ja esitti murjottavansa. Mutta karkkipaperin rapisuttelu auttoi jälleen kerran ja Latina kääntyi minua kohti. Annoin Latinalle hevosherkun ja jatkoin harjaamista. Harjasin Latinan pään, jalat, kaulan sekä selän. Kun yritin harjata Latinaa vatsastayritti se näykkäistä. Hypähdin taaksepäin. Kävelin Latinan viereen ja aloin harjata. Tällä kertaa se ei yrittänyt mitään. Pian Latina kiilsi ja minä sujautin harjan takaisin reppuuni. Jäin vielä etsimään porkkanaa, jonka olin tuonut Latinalle. Juuri kun olin löytänyt porkkanan tunsin kuinka Latina näykkäisi minua. Oliko tämä kosto siitä kun harjasin Latinan vatsan, vaikka se ei halunnut sitä? Nousin ylös ja toruin tammaa. Onneksi se ei ollut näykkäistä kovaa. Päätin antaa porkkanan myöhemmin. Laitoin sen takaisin reppuun ja vedin läksykirjat esiin. Istuin alas ja aloin lukea historiankokeeseen. Kun läksyt oli tehty annoin porkkanan Latinalle ja lähdin karsinasta. Päätin viedä uuden harjan harjapakkiin. Kävelin satulahuoneelle ja laitoin harjan muiden harhojen joukkoon. Pian huomasin että LaaLaa istui jakkaralla nurkassa ja puhdisti Bellan satulaa. Katsoin Latinan satulaa ja huomasin että se kaipasi pesua. Tiesin että Latinalla oli ollut jo kaikki sen tämän päiväiset tunnit, joten voisin hyvin pestä satulan. Nostin satulan alas ja menin istumaan Laan viereen. Otin sienen ja satulasaippuaa aloin hinkata. Kiillotin jopa soljet. Reippauden puuskassa pesin vielä suitsetkin. Tunnin päästä olin valmis ja varusteet suorastaan hohtivat. Pesin sienen ja laitoin satulan sekä suitset paikoilleen. LaaLaakin oli valmis ja siivosimme yhdessä satulasaippuan sekä muut tavarat paikoilleen. Kun olin valmis hyvästelin Laan ja ajattelin lähteä kotia kohti, mutta silloin muistin että Leo oli vielä kateissa. Kävin vielä katsomassa kaikki karsinat läpi ja sillähän Leo oli Letun karsinassa. Veli tuli ulos ja kertoi että Lettu oli tosi kiva ja että hän haluaisi isona Letun hoitajaksi. Pörrötin Leon päätä ja me molemmat lähdimme iloisina kotiin. Loppu hyvin kaikki hyvin. Olin löytänyt Leon ja Latinan varusteet olivat puhtaat. Vaikka Latina olikin näykkäisyt minua en ollut enää vihainen sille. Ihana päivä. //Mukava tarina, saat tästä 6 hoitopistettä!
-Helena
ps. Letulla ei ole omaa karsinaa, vaan se asustaa pysyvästi pihatossa
|
|
|
Post by Nelli on Feb 5, 2016 19:30:54 GMT
Maastoilua Olin juuri saapunut ratapihalle. Aloin kävellä tallia kohti. Astuin sisään punaiseen talliin. Hevosen tuoksu pöllähti vasten kasvojani. Oli ihanaa olla taas tallilla. Karsinoista kuului hörähdyksiä, kun kävelin taukotilaa kohti. Mikä on parempaa kuin olla ratapihan kaltaisella tallilla? Kiirehdin taukotilalle ja avasin oven. Astuin sisään huoneeseen, jossa tuoksui kaakao. Sohvalla istui kolme tyttöä ja vähän kauempana yksi poika. Sohvalla istui Wilma, LaaLaa sekä Salla. Poikaa en tunnistanut. - Moi, huudahdin. Poika näytti pelästyvän, sillä hän oli puhelimella, eikä ollut huomannut tuloani.Katsoin poikaa hetken ja ajattelin tutustua häneen. - Mä oon Nelli ja hoidan Latinaa, esittäydyin. Poika kertoi olevansa Mikael ja hän hoiti Missiä. Poika uppoutui takaisin internetin ihmeelliseen maailmaan ja minä juoksin yläkertaan. Avasin kaapin ja heitin punaisen laukkuni kaappiin. Samalla teippasin uuden kuvan Latinasta kaapin oveen. Kuvassa Latina oli syömässä karsinassaan. Hyppelehdin portaat alas ja laitoin itselleni kupin kaakaota. Kupin kanssa asetuin istumaan muiden tyttöjen viereen. Puhuimme siitä millainen Missin varsa olisi, mitä aikoisimme tehdä tänään. LaaLaa aikoi lähteä maastoon ja Wilma menisi treenaamaan esteitä kentälle ja Salla aikoi talutella Mossea maastossa. Mikael ei tuntunut kuulevan keskusteluamme. Pian taukotilaan pöllähti Helena. Helena kertoi pitävänsä maasto tunnin ja pyysi meitä apuun hevosten varustamiseen. Hän kertoi myös että pari pääsisi maastoon taluttamaan. Hautasimme omat suunitelmamme, sillä maasto tunti kuullosti kivalta. Laitoimme mukimme pöydälle ja lähdimme Helenan perässä tallin puolelle. - Tunnille tulee Mosse, Latina, Ladi, Sini sekä Karri, Helena kertoi. LaaLaa lähti hoitamaan Siniä ja Mikael Karria. Me muut lähdimme hoitamaan omia hoitsujamme. Lähdin hakemaan harjapakkia satulahuoneesta. Astuin huoneeseen ja suunnistin kaapin luokse, josta nappasin vihreän harjapakin. Harjapakki kädessä marssin takaisin tallin puolelle, jossa tuntilaiset jo olivat. Helena jakoi heille hevoset ja kaikki lähtivät karsinoille innostuneina. Latinan karsinan edessä seisoi poika. Kerroin nimeni ja avasin karsinan oven. Astuimme sisään karsinaan ja poika esittäytyi Lukaksi. Latina oli pieahtaroinut ja oli yltä päältä puruissa. Otin kovan harjan ja aloin harjata Latinaa. Poika näytti olevan minua pari vuotta nuorempi. Minä harjasin enimmät purut pois ja Luka harjasi vielä pölyharjalla. Luka puhdisti kaviot sillä aikaa kun minä hain satulan ja suitset. Laitoin satulan Latinan kaulalle ja liutin sen oikealle paikalleen. Kiristin satulavyön. Laitoin myös suitset. Latina ei kiukkuillut ja pian olimme valmiita. Juuri silloin Helena tuli. - Taluttakaa hevoset ulos ja noustaan siellä selkään, Helena huusi. Hän meni itse hakemaan Missin, jolla hän itse ratsastaisi. Talutin Latinan ulos ja kiristin satulavyön. Luka nousi Latinan selkään ja mittasimme jalustimet sopiviksi. Kun kaikki oli hevosten selässä Helena sanoi että minä ja LaaLaa voisimme tulla mukaan varmuuden vuoksi. Helena antoi merkin ja kaikki lähtivät liikkeelle. Lähdimme kävelemään hevosjonon vierellä metsää kohti. Kävelimme metsän siimeksessä, kaikki oli sujunut hyvin. Vartin päästä päätimme ravata vähän ja Helena käski LaaLaan taluttamaan Ladia ja minä talutin Siniä. Nostimme raviin ja kaikilla meni ihan hyvin. Hiljensimme takaisin käyntiin melko pian. Päästin irti Sinin ohjista ja kävelin Latinan luokse. - Eikö voida laukata? ihmetteli Luka. Luka näytti kyllästyneeltä ja unohti välillä pidätellä Latinaa, joka halusi koko ajan kulkea nopeammin ja nopeammin. Latina kiihdytti ja oli melkein Ladin hännässä kiinni. Oli lähellä että Ladi olisi potkaissut Latinaa mutta onneksi sain ajoissa Latinan ohjista kiinni. Pidättelin Latinaa niin että saimme välimatkat taas kuntoon. - Et voi vaan nukkua, muista että sinä ratsastat etkä ole missään sohvalla nukkumassa, muistutin. - Joo, joo, Luka mumisi. Pian ravasimme taas ja nyt kaikki onnistuivat ilman talutusta. Ladi tosin pukitti, mutta ratsastaja pysyi onneksi selässä. Eipä aikaakaan kun olimme tallin pihassa. Kaikki laskeutuivat selästä ja lähtivät taluttamaan hevosiaan talliin. Tallissa avasin karsinan oven ja Luka talutti Latinan sisään. - Tylsä tunti, mä en jaksa hoitaa tota ponii, Luka mumisi. - Olit aluksi niin innostunut, mkä sinuun nyt meni? ihmettelin. - Luulin että olisimme laukannut ja tehneet jotain kivaa, Luka tiuskaisi. - Ei aina voi laukata, totesin. Otin varusteet pois Latinalta ja vein ne satulahuoneeseen. Palattuani Luka ei enää ollut karsinassa. Hän oli varmaan lähtenyt kotiin. Harjasin Latinan vielä Latinan lempi harjalla. Ja annoin latinalle suukon. Hyvästelin Latinan ja lähdin viemään harjapakkin takaisin satulahuoneeseen. Asetin vihreän pakin paikalleen Sinin ja Mossen pakkejen väliin. Sitten kiiruhdin taukotilaan, missä LaaLaa jo kertoikin mitä teimme. Kipaisin yläkertaan hakemaan laukkuni ja juoksin sitten alas. Hyvästelin tytöt sekä Mikaelin ja lähdin kotia kohti. Oli ollut ihan kivaa vaihtelua lähteä maastoon, vaikka Luka olikin hiukan ärsyttävä. Onneksi Latina oli ollut kiltisti. PS: Sori, kun kirjotan niin paljon, mutta kun pää pursuaa ideoita. Nelli //Tuntilaiset osaa joskus olla vähän omalaatuisia Hyvä tarina, saat tästä 6 hoitopistettä!
-Helena
ps. ei haittaa yhtään, kirjoita ihan niin paljon kuin haluat
|
|
|
Post by Nelli on Feb 16, 2016 19:07:24 GMT
Ratsastusta Harpoin pitkin askelin tallia kohti. Astuin sisään lämpimään talliin ja päätin lähteä katsomaan olisiko taukotilassa ketään. Hevoset hörisivät karsinoissaan ja Sini vaivautui jopa kurkkaamaan, kuka käytävällä käveli. Kävelin karsinan luokse ja silitin Sinin valkoista turpaa. Lepertelin Sinille hetken ja sitten jatkoin matkaa. Kävelin taukotilan ovelle ja kopistelin lumet kengistä. Avasin oven ja kaakaon tuoksu leijaili nenääni. - Kuka on keittänyt kaakaota? kysyin. - LaaLaa ja Wilma, he lähtivät vaellukselle, Milena vastasi sohvalta hevoslehden takaa. Juoksin portaat ylös ja viskasin laukkuni kaappiin. Nappasin kypärän, ratsastushanskat ja raipan mukaani ja harpoin portaat alas. - Minne sinä olet lähdössä? Milena ihmetteli. Kerroin ratsastus aikeistani Milenalle. Hyvästelin Milenan ja pompin ulos käytävälle. Kipaisin viemään varusteeni Latinan karsinan eteen. Latina nukkui takanurkassa, eikä huomannut minua. Naurahdin pikku unikeolle ja lähdin toimistolle päin. Koputin oveen ja Helena pyysi minut sisään. - Terve, mitä asiaa sinulla on? kuului Helenan ääni paperipinon takaa. - Ajattelin että voisit tulla katsomaan ratsastustani, sanoin. - Ai niin, minähän lupasin, että pääsisit ratsastamaan. Sovimme että Helena tulisi puolentunnin kuluttua kentälle. Kiitin Helenaa ja Helena jatkoi papereiden selvittelyä. Mahtoi olla mukavia nuo paperityöt. Kipaisin satulahuoneelle ja astuin sisään. Huoneessa tuoksui nahka ja satulasaippua. Jakkaralla istui Salla, joka touhusi Mossen satulan kanssa. Kävin hakemassa harjapakin ja tervehdin Sallaa. Salla mumisi minulle jotain vastaukseksi satulan takaa. Jatkoin matkaani. Kävelin Latinan karsinalle ja sujahdin sisään. Latina höristi korviaan ja tuli heti ensimmäisenä tarkistamaan taskuni. - Ei minulla ole nyt mitään, nauroin Latinalle, joka tuhahti minulle pettyneenä. Avasin harjapakin ja nappasin suan käteeni. Aloin sukia puruja Latinan selästä. Neiti oli näköjään päättänyt piahtoroida. Harjasin ensin selän, kaulan sekä vatsan. Sitten otin pehmeän harjan ja harjasin sillä jalat sekä pään. Latina nautti harjauksesta. Laitoin harjat takaisin pakkiin ja päätin hakea varusteet. Juuri kun aijoin lähteä asettui Latina eteeni. - Kerjäätkö lisää harjausta? naurahdin. Taputin Latinaa pari kertaa kaulalle ja työnsin Latinan syrjempään. Puikahdin ulos karsinasta ja laitoin oven kiinni. Latina jäi seisomaan karsinaan hölmistyneenä. Minne hänen palvelijansa oli lähtenyt? Kävelin satulahuoneelle ja astuin sisään. Harpoin huoneen läpi ja asetin pakin hyllylle. Salla oli lähtenyt ja Mossen satula kiilsi Latinan satulan vieressä. Nappasin satulan ja suitset. Kiirehdin takaisin Latinan luokse ja aloin varustamaan poni neitiä. Nostin satulan Latinan kaulalle ja siirsin sen siitä oikealle paikalleen. Aloin kiristämään satulavyötä, mutta Latina päätti aloittaa pullistelu harjoittelut. Kiskoin vyötä ja sain sen vihdoin kiristettyä. Sitten sujautin suitset päähän ja Latina otti kuolaimet kiltisti suuhunsa. Kiristin hihnat. Laitoin hanskat käteen ja asetteli kypärän päähäni. Otin ohjat kaulalta ja avasin karsinanoven. Lähdin taluttamaan Latinaa ulos tallista. Ulkona vastaan tuli viileä talvinen tuulenpuuska. Kävelin Latinan vieressä kenttää kohti. Olipa kaikkialla kaunista. Helena oli jo vastassa kentällä ja avasi meille portin. Käänsin Latinan kaartoon kentän keskelle. Laitoin ohjat Latinan kaulalle. Kiristin satulavyön ja mittasin jalustimet sopiviksi. Nousin Latinan selkään ja asettelin jalkani jalustimiin. - Lähde kävelemään oikeaan kierrokseen! kajahti Helenan ääni kentän keskeltä. Valmistauduin pukkeihin ja epäkuuliaisuuteen, mutta Latina oli todella kuuliainen. Hämmästyin Latinan kuuliaisuudesta. Kuljimme alku käynnit molempiin suuntiin ja teimme voltteja ja pysähdyksiä. Latina totteli kiltisti apujani. Pääsin ravaamaan ja otimme pari laukka pätkää. Helena huomautti ryhdistä välillä, mutta muuten meni ihan hyvin. Tunnin ratsastuksen jälkeen laskeuduin selästä ja Helena harppoi luokseni. - Sehän meni ihan hyvin, kunhan muistat ryhdin. Nyökkäsin ja kiitin Helenaa tunnista. Portilta alkoi tulvia aloittelioita ja hevosia. Latina jäisi vielä tunnille. Hyvästelin neidin ja lähdin tallia kohti. Leijailin taukotilalle ja huomasin että Milena oli jo lähtenyt, mutta Salla oli vielä lukemassa lehtiä. Kipaisin rappuset ylös ja laitoin kypärän, raipan sekä hanskat kaappiin. Sieppasin kassini ja lukitsin kaapin oven. Juoksin rappuset alas ja istuin sohvalle. Nappasin hevoslehden käteeni ja aloin selailla sitä. Pian kyllästyin lukemiseen ja aloin puhumaan Sallalle. Vajaan puolentunnin päästä olin valmis lähtemään ja hyvästelin Sallan. Kuljin parkkipaikalle, jossa isä jo odotteli. Tänään oli mennyt ihan hyvin. Latina oli ihanan herkkä ratsastettava ja tallin ilmapiiri oli täydellinen. //Tästä tarinasta saat 6 HP!
-Helena
|
|
|
Post by Nelli on Feb 20, 2016 9:57:53 GMT
Pissis lantalassa Oli kaunis aurinkoinen aamu. Talossamme oli kova tohina. Perheemme oli lähdössä isovanhemmille. Kaikki pakkailivat, mutta minä vain siemailin kaakaota lempimukistani. Olin saanut luvan jäädä kotiin, sillä olihan minulla Latina hoidettavana. Aijoin pitää kunnon hevos loman. Olin todella iloinen, sillä Hanna( Ärsyttävä pissis serkkuni, joka oli minua vuoden vanhempi.) oli myös menossa isovanhemmille. Perheeni oli juuri lähdössä, kun ovikello soi. Leo kipaisi avaamaan ja pian kuului Leon huuto. - Täti Else ja serkku Hanna on täällä! Leo huusi eteisestä. Mitä he täällä tekivät? Äiti kiirehti vastaan siskoaan ( Elsellä ei ole tallia. Äidillä on näet kaksi siskoa ja yksi veli.). Siskokset puhuivat hetken ja sitten äiti tuli luokseni. - Nelli, Hanna jää tänne luoksemme koko loman ajaksi, äiti selitti. - Mitä, ei hän voi jäädä! kiljuin. Oliko lomani muuttumassa painajaiseksi? Äiti selitti jotain että Hannan piti lukea suureen kokeeseen, eikä se onnistuisi mummolla ja vaarilla. Vanhempani, veljeni ja Else täti lähtivät. Jäin tyhjään taloon Hannan kanssa. Hanna katsoi minua aivankuin jotain ötökkää. - Lopeta! kivahdin. Hanna alkoi mittailla minua katseellaan. - Olet pitempi mitä olit viime kesänä, hän tokaisi. Esitin kilttiä ja näytin Hannalle vierashuoneen. Käskin Hannaa pukemaan jotain rentoa ja tulemaan sitten alakertaan. Jätin Hannan huoneeseen ja juoksin omaani. Miksi juuri Hannan piti tulla meille? Olisin halunnut vaikka Ronin meille mielummin( Isän veljenpoika, ihan ok tyyppi.). Puin tallivaatteet ylleni ja nappasin kypärän, turvaliivin ja ratsastussaappaat mukaani. Olin ajatellut lähteväni tänään maastoon. Juoksin alakertaa ja huusin Hannaa. Missä hän kuppasi? Puolentunnin päästä hän korkeutensa suostui tulemaan alas. - Mihin sinä aijot mennä noilla vaatteilla? ihmettelin. - Tarkoitat varmaan näitä farkkuja ja tätä ihanaa paitaa, nämä ovat minun shoppailu vaatteet, serkku totesi. Leukani meinasi pudota, kun katsoin täydessä meikissä olevaa serkkuani. Kello näytti jo kahtatoista ja huomasin olevani myöhässä omasta aikataulustani. Vedimme kengät jalkaan ja takit päälle. Hoputin Hannaa koko matkan bussipysäkille, jossa bussi oli juuri lähdössä. Ehdimme juuri ja juuri kyytiin. - Minne olemme lähdössä? Hanna ihmetteli. - Tallille tietysti! kivahdin. Miten Hanna ei sitä tajunnut? - Äiti sanoi että voin viettää laatuaikaa sinun kanssasi ostarilla, Hanna murjotti. Jos hän tuli pilaamaan minun lomani niin ainakin minun suunnitelmiani hän ei muuttaisi, sehän oli ihan selvää. Matka tuntui vievän ikuisuuden, mutta vihdoinkin olimme perillä. Loikkasin ulos ja raahasin serkkuni perässä. Juoksin koko loppumatkan tallille, vaikka Henna valitti jotain että korko voisi katketa. Mitä oli itse ottanut korkkarit tallille. Vihdoin seisoin tallipihalla. Tarhoissa käyskenteli hevosia, mukaan lukien Latina. Ihanaa seisoa tallinpihalla auringonpaisteessa. Hanna kompasteli perässäni sisään talliin. Miten joku voi olla yhtä hidas kuin hän? Astuin sisään taukotilaan, jossa LaaLaa, Wilma ja joku uusi tyttö istuivat. Tervehdin tyttöjä ja Wilma esitteli minulle tytön, jonka nimi oli Mia. Esittelin itseni. Pian ovi aukesi jälleen ja sisään hoippui kurainen serkkuni. En voinut olla tirskahtamatta, oli Hanna sen verran hassu näky. - Älä naura, minä kaaduin tuolla ulkona! Hanna kiljui. - mItä valitsit korkkarit, tirskuin. - Kuka hän on? Wilma ihmetteli. - Mutamonsteri, nauroin. - Minä olen Hanna, tuon idiootin serkku, tyttö esittäytyi. Tytöt esittelivät itsensä ja tekivät tilaa Hannalle, joka rojahti sohvalle. Hypin portaat ylös ja heitin kamani kaappiin. Huomasin vanhat saappaat kaapissani ja päätin antaa ne Hannalle lainaan. Juoksin alas ja heitti saappaat Hannalle. Serkku kiskoi ne jalkaansa. Istui puhumaan hetkeksi tytöille. Puhuimme ehkä vartin ja sitten päätin lähteä tallin puolelle. Raahasin marisevat serkkuni mukaan. Kurkkasin Latinan karsinaan ja huomasin sen tarvitsevan puhdistusta. Käskin serkkuni jäämään siihen ja lähdin itse hakemaan talikkoa ja kottikärryjä. Matkalla sain jopa apua Eliakselta. Hän kantoi talkoita, kun minä työnsin kottikärryjä. Kiitin Eliasta, joka jätti talikon Hannalle. Avasin karsinanoven ja aloin opastaa vastahakoista serkkuani lannanluonnissa. Hanna nyrpisteli nenäänsä, mutta yritti lappaa lantaa kottikärryihin. Pian olimmekin jo valmiita. Käskin Hannan viemään lannat, sillä aikaa kun mitä vein talikot paikoilleen ja hain uusia puruja. Lähdimme molemmat eri suuntiin. Kävin viemässä talikot ja hakemassa pienen puru pussin. Kannoin purut talliin ja levitin ne Latinan karsinaan. Ihastelin puhdasta karsinaa hetken ja vein sitten tyhjän pussin roskikseen. Kun Hannaa ei näkynyt päätin hakea Latinan sisään. Nappasin vihreän riimun koukusta ja lähdin ulos. Ulkona oli ihanan aurinkoista. Kävelin tarkalle ja puikahdin sisään. Minua vastaan tuli heti Bella ja Sini. Rapsutin tyttöjä ja huusin Latinaa. Pian kuvankaunis tamma laukkasi luokseni. Sujautin riimun Latinan päähän. Jätin Bellan ja Sini ja lähdin taluttamaan Latinaa. Avasin portin ja talutin Latinan ulos. Lukitsin portin huolellisesti. Kävelin Latinan vierellä ja rapsuttelin neidin kaulaa. Kun astuin sisään huomasin että Hanna ei ollut vielä palannut. Vein Latinan karsinaan ja laitoin oven kiinni. Minun täytyi lähteä etsimään Hannaa. Kävelin ulos ja lähdin lantalaa kohti. Olin jo melkein perillä kun kuulin Hannan huudon. Juoksin loppu matkan ja perillä minua odotti hauska näky. Serkkuni oli pudonnut lantalaan. Purskahdin nauruun ja nappasin kuvan tästä ikimuistoisesta hetkestä puhelimeeni. - Aijotko auttaa minua vai et! Hanna kiljui. Pyyhin kyyneleet silmistäni ja ojensin kepin Hannalle. Serkku tarttui keppiin ja minä vedin hänet pois. Lantaa valuva serkkuni alkoi itkeä. Mikä hänelle tuli? - Minun uudet vaatteeni, Hanna nyyhki. Hanna keräsi itsensä ja kivahti minulle lähtevänsä kotiin. Monsteri lähti kulkemaan pois päin minusta. Onneksi hän lähti. Minäkin lähdin takaisin talliin. Kävin hakemassa harjapakin ja lähdin Latinan luokse. Astuin sisään karsinaan, jossa Latina odotti. Suukotin neidin turpaa ja nappasin kovan harjan käteeni. Aloin sukia heiniä pois Latinan selästä ja vatsasta. Pian siirryin pehmeään harjaan ja harjasin sillä pään ja jalat. Urakan lopuksi putsasin vielä kaviot. Latina vastusteli, mutta sain kaviot kuitenkin puhdistettua. Lopuksi selvitin vielä harjan ja hännän. Välissä Latina irvisteli minulle. - Onko huonopäivä? kysyin Latinalta, joka ei tietenkään vastannut. Lähdin vielä hakemaan kamojani ja Latinan varusteita. Vartin päästä olimme molemmat valmiita. Talutin Latinan kentälle ja laitoin ohjat kaulalle. Kiristin satulavyön ja mittasin jalustimet sopiviksi. Sitten punnersin Latinan selkään. Korjasin asentoani ja annoin sen jälkeen Latinalle merkin lähteä. Kävelimme ulos kentältä. Lähdimme metsäpolkua kohti. Latina venytteli kaulaansa, kun annoin sen kävellä pitkin ohjin. Metsän reunassa kokosin ohjia hiukan. Kävelimme lumisessa metsässä ja kuuntelin lintujen laulua. Kokosin ohjat tuntumalle ja maiskutin Latinalle. Latina lähti ravaamaan kuuliaisesti. Harjoitusravissa pompin hirveästi, joten päätin keventää. Ravasimme pienen pätkän ja pyysin Latian sitten käyntiin. Kävelimme hetken ja mutkittelimme eri poluilla. Kävelimme ehkä vielä kilometrin ja sitten vastaan tuli täydellinen laukkasuora. Kannustin Latinaa laukkaan ja neiti lähti laukkaamaan. Voi se oli maailman ihanin tunne. Latinan harja hulmusi tuulessa ja me molemmat nautimme vauhdista, mutta mikään ei kestä ikuisesti. Jouduin alkaa hidastamaan, mutta Latina ei halunnut sitä. Se yritti vain mennä lujempaa. Tämä taisi olla niitä Latinan mielenosoituksia. Istuin syvälle satulaan ja vedin hellästi ohjista. Latina hiljensi raviin ja siitä käyntiin juuri ajoissa, sillä siirryimme pienemmälle polulle, joka vei takaisin ratapihaan. Annoin Latinalle pitkät ohjat ja kävelimme loppumatkan. Tallinpihassa pysäytin Latinan ja pudottauduin alas selästä. Taputin Latinan kaulaa ja lähdin taluttamaan tammaa tallia kohti. Karsinassa riisuin Latinalta varusteet ja vein ne paikoilleen. Samalla kävin hakemassa Latinalle loimen, sillä se oli hiukan hikinen. Jätin loimen vielä karsinan oven ulkopuolelle. Harjasin Latinan vielä ja puhdistin kaviot. Pian Latina oli valmis ja laitoin loimen tamman selkään. Pudotin omenan Latinan ruokakuppiin ja lähdin viemään harjapakkia satulahuoneeseen. Kävin jättämässä vihreän pakin hyllykköön ja riensin vielä taukotilaan. Sisällä keitin kaakaot kaikille ja jäin vielä puhumaan Wilman Ja LaaLaan kansaa( Mia oli kai jo lähtenyt). Jäin vielä tallille, sillä minulla olisi vielä tunti tänään. Latina oli ihana, onneksi minulla oli se vaikka Hanna olikin tullut pilaamaan lomani. Maastoretki oli ollut hyvä idea. //Olipas tapahtumarikas tarina! Ei tainnut tulla Hannasta hevostyttöä..
Saat tästä 7 hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by Nelli on Feb 21, 2016 7:38:32 GMT
Tunti Helena tuli sisään taukotilaan ja kertoi että puolentunnin päästä alkoi hoitajien tunti. Minä menisin ja Milena sekä Elias. Hajaannuimme eri puolille tallia. Kävin hakemassa harjapakin satulahuoneen hyllyköstä. Pakin kanssa hyppelehdin Latinan luokse. Aloin sukimaan melkein puhdasta ponia. Katsoin vielä kaviot ja puhdistin ne. Selvitin vielä harjan ja hännän. Päätin laittaa Latinalle vielä yhden letin häntään. Levitin häntään pitkän ja ohuen letin.Pian olin valmis ja lähdin hakemaan Latinan varusteita. Nappasin Latinan satulan ja suitset. Juuri kun olin lähdössä tuli Elias vastaan ja otti Karrin kamat. Kävelimme yhtä matkaa takaisin hoitsujemme karsinoille. Astuin sisään Latinan karsinaan. Työnsin Latinaa keskemmälle, että saisin satulan selkään. Asetin satulan paikalleen ja aloin kiristämään satulavyötä. Latina ei kuitenkaan halunnut tehdä yhteistyötä ja alkoi pullistelemaan. - Latina onko tämä sinusta hauskaa? puuskahdin. Voiko hevonen valita huonompaa aikaa kiukutteluun? Meillä oli jo kiire. Komensin Latinaa, joka alkoi pyörimään ympyrää. - Pysy nyt paikoillasi! kivahdin. Se toimi ja Latina pysähtyi. Aloin kiristämään satulavyötä ja nyt se onnistui jo paremmin. Latina katsoi minua hämmästyneenä. - Anteeksi kulta, kun menetin malttini, kuiskasin tammalle ja rapsutin Latinan päätä. Latina oli suitsinnan ajan kiltisti ja pian olimme jo ulkona kävelemässä kenttää kohti. Kaikki muut olivat jo kentällä, kun talutin Latinan sisään. - Me jo odotimme teitä, Helena sanoi minut nähdessään. Kiristin hiukan satulavyötä ja mittasin jalustimet.olin hiukan punainen, sillä ei ollut minun tapaistani myöhästyä. Punnersin selkään ja aloitimme alkukäynnit. - Herätelkää hevoset! kuului Helenan ääni. Kaikki alkoivat tekemään voltteja ja pysäytyksiä. Tein voltin ja taivuttelin hiukan Latinaa. Latina totteli kuuliaisesti. - Tehkää täyskaarto ja vaihtakaa sillä suuntaa! Helena huusi kentän laidalta. Tein samat jutut toiseen suuntaan. Kaikki kokosivat ohjat. - Raviin! Helena huusi. Annoin Latinalle avut, mutta Latinan kiukuttelu näytti jatkuvan. Parin minuutin tappelun jälkeen Latina alistui tahtooni. Ravasimme kevennetyssä ravissa pari kierrosta. Sitten hiljensimme käyntiin ja Helena meni laittamaan kaksi ristikkoa ( ensimmäinen 40cm ja toinen 60cm) kentän keskelle. Pian aloimme laukkaamaan, laukkasimme hetken ja sitten teimme jonon kentän reunalle. - Ensin menee Milena sitten Nelli ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä Elias! Helena huusi järjestyksen. Milena suoritti esteet hyvin, Derryn kiihdytyksistä huolimatta. Sitten oli minun vuoroni. Nostin Latinan ravin kautta laukkaan ja ohjasin sen suoraan esteitä kohti. Tein pari puolipidätettä, sillä Latinalle tuli joku vauhti hulluus. Se tehosi ja tulimme hyvin esteelle. Latina ei hypännyt turhan korkealle ja se oli hyvä. Ensimmäinen este oli jo takana ja valmistauduimme seuraavalle. Tämäkin meni ihan hyvin, vaikka vähän horjahdin alastulossa. Onneksi Latina ei välittänyt siitä. Eliaksellakin meni hyvin. Hyppäsimme esteet vielä pari kertaa ja meillä tuli vain yksi virhe. - Loppu käynnit! kuului Helenan ääni, joka korjasi jo esteitä. Annoin Latinalle pitkät ohjat ja kävelimme pari kierrosta molempiin suuntiin. Sitten kaikki asettuivat kaartoon kentän keskelle. Taputin Latinaa kaulalle ja pudottauduin alas satulasta. Otin ohjat kaulalta ja lähdin taluttamaan Latinaa tallia kohti. Aurinko paistoi kauniisti. Astuin sisään ja vein Latinan karsinaansa. Riisuin Latinan kamat ja oman kypäräni ja turvaliivin. Jätin omat tavarani karsinan ulkopuolelle ja lähdin viemään satulaa sekä suitsia paikoilleen. Pesin vielä kuolaimet. Asetin satulan telineeseen ja suitset koukkuun. Huomasin että ne tarvitsivat pesua. Aloin etsimään satulasaippuaa, ämpäriä, pesusieniä, jakkaraa ja kiillotusainetta. Vihdoin oli kaikki löydetty ja kävin vielä hakemassa vettä ämpäriin. Otin satulan alas telineestä ja aloin hinkata sitä sienellä, jossa oli satulasaippuaa. Irroitin jalustimet ja pesin nekin. Kiillotin vielä soljet ja pyyhin satulan vielä märällä sienellä. Lopuksi kuivasin sen ka kiinnitin jalustimet. Laitoin satulan paikalleen ja otin suitset. Tein samat jutut vielä suitsille ja viidentoista minuutin päästä olin valmis. Laitoin kaikki omille paikoilleen ja lähdin talliin. Käytävä oli purujen peitossa, joten sieppasin harjan satulahuoneen puolelta. Aloin lakaista käytävää. Pian Hodan karsinan ovi avautui ja sieltä tuli Mia joka oli lähdössä Hodan kanssa maastoon ( taluttamaan). Tervehdimme ja sitten minä siirryin reunaan, jotta he mahtuisivat lähtemään. Pian käytävä oli lakaistu ja vein harjan pois. Sitten astelin Latinan luokse. Sujahdin karsinaan ja aloin rapsuttelemaan tammaa. Istuin ja katselin tammaa, joka puski päätään syliini. Aloin nauraa. Olipa Latina nyt huomionkipeä. Silitin Latinan päätä ja vilkaisin kelloon bussi olisi pian täällä. Hyvästelin Latinan ja juoksin hakemaan laukkuani. Juoksin taukotilaan ja rappuset ylös. Siappasin laukkuni ja suorastaan lensin portaat alas. Milena ja Laa ihmettelivät, kun juosta porhalsin ulos ja huikkasin vielä hyvästit. Sitten vain nopeasti pysäkille. Tässä nyt tälläinen pikku tarina. Oli ihanaa hypätä Latinalla. Latina suorastaan lensi esteiden yli ja ehdin vielä puhdistaa varusteet. //Saat tästä tarinasta 6 hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by nelli on Feb 22, 2016 13:35:53 GMT
Rentoa ratsastusta Olin juuri sulkenut koti oven ja kävelin bussipysäkkiä kohti. Potkin lumipaakkuja matkalla. Olin ärsyyntynyt, sillä serkkuni Hanna oli meillä kylässä. Tänään Hanna oli ollut kaksi tuntia vessassa, kuluttanut iPadin akun loppuun ja syönyt viimeiset lempi muroni. Tulin juuri sopivasti ja ehdin bussiin. Olin juuri istumassa, kun näin Wilman, joka viittoi minulle. Menin Wilman viereen. Juuri kun olin saanut peppuni penkkiin alkoi Wilman puhetulva. Sitä kuunnellessa unohtui aamun harmit. Pian olimme oikealla pysäkillä ja juoksimme ulos. Aloimme kävellä, sillä bussipysäkiltä oli vielä vähän matkaa tallille. Pian seuraamme liittyi Salla, joka tasapainotteli pyöränsä selässä. Kuljimme loppu matkan yhdessä. Tallilla Salla lähti viemään pyöräänsä ja minä sekä Wilma jatkoimme taukotilaa koti. Tallissa tuoksui heinä ka hevoset. Kurkistin Latinan karsinaan ja siellähän pikku enkeli rouskutti heinää. Taukotilan ulkopuolella kopistelimme lumet pois ja astuimme sisään. Wilma rojahti sohvalle Laan ja Eliaksen väliin. Käänsin pääni ja näin Sallan, joka tuli juuri sisään. Menin yläkertaan viemään laukkuani. Olin saada sydärin, kun pelästyin niin paljon, nurkassa istuvaa Mikaelia. Poika oli puhelimella, eikä huomannut minua. Heitin laukkuni kaappiin ja otin sieltä kypärän ja turvaliivin. Kamojeni kanssa palasin alas. Sohva raukka näytti olevan ratkeamispisteessä, joten päätin mennä istumaan jakkaralle. Jaoimme kuulumiset ja ratsastus suunnitelmat. Pian lähdin tallin puolelle. Kävin hakemassa harjapakin satulahuoneen hyllyköltä matkalla Latinan karsinalle. Olin luhistua kaikkien tavaroiden alle. Jätin omat varusteeni karsinan ulkopuolelle ja menin sisään karsinaan harjapakin kanssa. Latina nosti päätään heinistä ja päätti tarkistaa taskut ensin. - Ei mulla ole tänää mitään, nauroin tammalle. Latina näytti hämmästyneeltä ja tarkisti minut vielä kerran. Mutta Latinan etsinnät eivät tuottaneet tulosta. Tamma tuhahti ja jatkoi syömistä. Latina oli melko puhdas, joten valitsin suan ja aloin harjata. Ensin selän ja vatsan, sitten kaulan ja viimeisenä jalat sekä pää. Selvitin vielä harjan ja hännän. Latina meinasi nukahtaa harjauksen aikana. Nappasin kaviokoukun käteeni ja aloin puhdistaa kavioita. Pian olin valmis ja vein harjat pois. Samalla hain viimeksi puhdistamani varusteet. Latina oli todella rauhallinen varustaessa. Sain kiinnittää satulavyön rauhassa ja kuolaimetkin meni helposti suuhun. Pian Latina olikin jo valmis. Kävin vielä laittamassa kypärän ja turvaliivin itselleni. Avasin karsinan oven ja lähdin taluttamaan Latinaa. Ulkona oli ihana sää. Linnut lauloivat, kun kävelimme kenttää kohti. Lukitsin kentänportin takanamme ja käänsin Latinan kaartoon. Mittasin jalustimet ja kiristin satulavyön. Sitten ponnistin satulaan. Maiskutin ja Latina lähti kävelemään. Annoin Latinalle pitkät ohjat. Hetken päästä vaihdoimme suuntaa. Otin ohjia tuntumalle ja aloin tekemään voltteja ja pysäytyksiä. Joku oli unohtanut tötteröitä kentän keskelle ja minä käytin tilaisuutta hyväkseni. Aloin pujotella niitä Latinan kanssa. Hetken päästä palasin uralle. Sidoin ohjat Latinan kaulalle ja asetin kädet vaakatasoon sivuille. Latina pysähtyi. Tamman korvat liikkuivat. Latina mietti varmaan miksei kukaan pitänyt ohjista kiinni. Maiskutin Latinalle, joka otti pari epävarmaa askelta eteenpäin. Olipa tämä nyt outoa Latinan mielestä. Maiskutin uudestaan ja Latina lähti hiukan reippaammin kävelemään. Aluksi sujui ihan hyvin, mutta ainahan kaikkea uutta täytyy kokeilla, joten Latina lähti ravaamaan. Yritin äänellä ja istunnalla pysäyttää tammaa, joka ravasi ja testasi minua. Luulin jo onnistuvani, kun Latina hidasti. Mutta sitten tapahtui jotain mihin en ollut varautunut, Latina heitti pienen pukin ja minä lensin alas hiekkaan. Kömmin ylös ja nappasin Latinan ohjista kiinni. Tamma ei ollut näköjään tajunnut että oli vapaana. Nousin uudestaan satulaan ja aloitin alusta. Nostin kädet sivuille ja maiskutin. Nyt Latina oli jo päässyt perille ideasta. Onnistuin jopa tekemään pari volttia ja pysähdyksetkin alkoivat hetken harjoittelun jälkeen sujua. Testasin pari kertaa vielä pujotella. Siinä tarvitsisin vielä vähän lisää harjoittelua, sillä pari töteröä jäi kiertämättä. Sitten käänsin Latinan kaartoona ja aloin tehdä tasapaino tehtäviä. Ensin nojasin eteenpäin ja sitten taakse. Testasin jopa pyörähtää ympäri Latinan selässä. Se onnistui,joten päätin nousta polvilleen satulassa. Latina ihmetteli jumppaustani, mutta pysyi paikallaan. Taputin Latinaa kaulalle ja pudottauduin alas. Lähdin taluttamaan neitiä tallia kohti. Tallissa riisuin Latinan varusteet ja harjasin tamman. Hyvästelin tamman ja lähdin viemään varusteita pois. Silloin muistin että isä tulisi hakemaan minua parin minuutin päästä. Lähdin hakemaan laukkuani taukotilasta. Juoksin portaat ylös ja nappasin laukkuni. Hypin portaat alas ja hyvästelin tytöt. Juoksin parkkipaikalle, jossa isä jo odotti. Olipa ollut virkistävää vähän temppuilla Latinan selässä. Onneksi olin pudonnut vain kerran. Latina on ihan paras. //Voi ei, Latina! Onneksi ei käynyt mitään muutamaa mustelmaa lukuunottamatta :')
Saat tästä tarinasta 6HP!
-Helena
|
|
|
Post by nelli on Feb 23, 2016 11:42:42 GMT
Tässä nyt tämä kuva(kuuluu siihen tarinaan missä kävin kuvaamassa Latinaa). Lumi unohtui, mutta mitäs siitä. Monien mutkien jälkeen sain tän onneks tänne. //Hyvältä näyttää! Kuva tosin on väärin päin!
Pistän tän ja muutkin sun tekemät kuvat tallin albumiin, laita mulle viestiä, jos haluat, että en laita niitä näkyville!
Saat tästä kuvasta 4 hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by nelli on Feb 23, 2016 11:47:01 GMT
Tässä vielä eka kuvani Latinasta. Pahoittelen kuvan huonoa laatua, käsi taisi tärähtää kuvatessa. //Kuvanlaatu ei haittaa, idea on pääasia 3HP!
-Helena
|
|
|
Post by nelli on Feb 25, 2016 16:15:46 GMT
Päivä talliapulaisena
- Mä lähen nyt! huusin ja vielä kovaa, että serkku varmasti heräisi. - Tyhmä, miks pitää aina herättää keskellä yötä! Hanna kiljui. Sen kuultuani pamautin oven kiinni ja lähdin kävelemään. Kello oli vasta kuusi aamulla, kun tarvoi kirpeässä ulkoilmassa.Myhäilin vahingon iloisena koko matkan bussipysäkille. Bussi oli ainakin vartin myöhässä. Kun se viimein lipui eteeni hyppäsin kyytiin ja maksoin. Valitsin itselleni paikan eturivistä. Matkalla mietin millainen päivästäni tulisi. Karla oli kipeä, joten saisin tänään tuurata häntä.Bussissa ei ollut muita kuin minä ja kuski. Meinasin nukahtaa bussiin. Onneksi oikea pysäkki jo häämötti. Kiitin kuskia ja juoksin ulos.
Bussipysäkiltä lähdin kävelemään ja katsoin kelloani. Voi ei, olin jo myöhässä. Aloin juosta ja parin minuutin päästä oli jo tallipihalla. Kiirehdin sisään viemään laukkuani. Käytävällä katselin karsinoihin, osassa odotettiin jo ruokaa ja toisissa vielä nukuttiin. Hodan karsinasta kuului kova tuhina, kun herra nukkui. Kävin viemässä laukkuni kaappiin ja riensin rehuvarastolle. - Hei Nelli, luulin jo että et tulisi, Helena sanoi. - Sori, bussi oli vähän myöhässä, huohotin, vieläkin hengästyneenä. Helena sekoitti jo kauroja ja vitamiineja hevosille, joten minä otin kottikärryt ja lastasin ne täyteen heinää. Lähdin ensin viemään pikkutalliin. Heiniä jakaessani meinasin saada näykkäisyn Ladilta ja mustat varpaat steppaavalta Derryltä. Onneksi onnetar oli puolellani ja säästyin niiltä. Seuraavaksi vein pihattoon heiniä, jossa Remu jo oli minua vastassa. Jaoin heinät kolmeen kasaan ja lähdin hakemaan lisää heinää. Sitten olikin jo isontallin heppojen vuoro. Latina söi jo sylistäni, vaikka heinät piti viedä heinäverkkoon. Hoda taisi olla ainut, joka jaksoi odottaa, että heinät olisivat verkossa. Vein kottikärryt paikoilleen ja autoin Helenaa jakamaan ruoka ämpärit. Vajaan puolentunnin päästä olimme valmiita ja kuuntelimme hevosten rouskutusta käytävällä. Kaikkialla oli ihanan rauhallista. - Eikö olekkin ihanaa, Helena huokaisi. - Joo, vastasin.
Mutta työt ei lopu tallilla koskaan ja sainkin jo pian määräyksen Helenalta, saisin puhdistaa rehuvaraston. Lähdin iloisena ja virkeänä siivoamaan. - Vitamiinit mangneesiumin viereen ja ämpärit nurkkaan pinoon, luettelin siivotessani. Laitoin kauhat ( ne millä otetaan esim. kauraa ämpäristä )vielä hyllylle ja kaurasäiliön kannen kiinni. Lakaisin lopuksi vielä lattian. Lakaisin roskat kasaksi ja otin ne pois rikkalapiolla. Sitten heitin ne roskakoriin. Lopuksi sammutin vielä valot ja laitoin oven kiinni. Tallin käytävä tarvitsi lakaista, joten nappasin harjan satulahuoneesta ja puhdistin käytävän.
Helena tuli pian luokseni ja pyysi minua viemään hevoset ulos ja teippaamaan tuntilistan ilmoitustaululle. Teippasin listan ja päätin jättää tunnille menevät hevoset sisään. Tunnille menisivät Ladi, Latina, Hoda, Karri ja Mosse, Mosse tosin jo asusti pihatossa, joten se saisi jäädä sinne. Kävin hakemassa kaksi riimun ja lähdin hakemaan Derryä ja Reimaa ulos. Vein sen jälkeen loputkin hevoset ja puolentunnin päästä oli jo valmis.
Viimein olin valmis ja lähdin taukotilaan. Keitin itselleni kaakaota. Kaadoin sen lempi mukiini ja rojahdin sohvalle. Aloin selailla lehteä. Siinä kerrottiin jotain miten voi purkaa hevosen energiaa (siis jos sillä on liikaa energiaa). Pian alkoi taukotilaan tulvia hoitajia. Ensin tuli Wilma ja Mielna, pian tuli jo Sallakin. Puhuimme tulevasta aloittelijoiden tunnista, kun nuori nainen astui sisään. En tuntenut häntä, mutta Wilma tunsi ja tervehti naista. Kuulin hänen nimensä olevan Marski. Esittäydyin hänelle ja Sallakin esittäytyi. Tuntui hyvältä, kun en ollut ainut, joka ei ollut tuntenut Marskia. Marski kertoi tuntilaisten jo tulleen. Kiirehdimme tallin puolelle. Kaikki lähtivät hoitsujensa luokse, mutta Marski ja Milena jäivät vielä puhumaan siitä kumpi ottaisi Hodan ja kumpi Karrin. Milena päätti ottaa Karrin ja Marski Hodan.
Latinan karsinassa pyöri joku pikku tyttö. Hän oli hakenut jo harjapakin ja harjasi Latinaa. - Hyvä että olet jo aloittanut, sanoin. - Kuka sä oot? tyttö ihmetteli. Esittäydyin ja kerroin olevani Latinan hoitaja. Tytön nimi oli Saara. Katsoin, kun Saara yritti harjata pyörivää Latinaa. Latinalla taisi olla aika paljon energiaa. Nappasin riimun ja sujautin sen Latinan päähän. Sidoin riimunnarun kalteriin, että Latina pysyisi paikallaan ja aloin auttamaan harjaamisessa. Opetin vielä miten kaviot puhdistetaan ja Saara oppi todella nopeasti. Kun olimme valmiita lähdimme hakemaan Latinan kamoja ja veimme harjapakin samalla paikalleen. Annoin Saaralle suitset ja otin itse satulan. Kävelin Saaran perässä takaisin karsinalle. Nostin satulan Latinan kaulalle ja siirsin sen siitä oikealle paikalleen. Autoin Saara satulavyön kiristämisessä ja se meni todella hyvin. Sitten oli suitsiin vuoro. Laitoin riimun kaulalle ja pidin Latinan päätä alhaalla, kun Saara laittoi suitsia. Latina yritti riuhtoa päätään eri suuntiin. Olimme juuri ajoissa. Annoin ohjat Saaralle, joka lähti taluttamaan päättän riuhtovaa Latinaa. Kentällä kiristin satulavyön ja mittasin jalustimet. Lopuksi punttasin Saaran vielä Latinan selkään.
Pian kaikki jo istuivat satulassa ja Helena pyysi kaikkia lähtemään oikeaan kierrokseen. Wilma pääsi taluttamaan Ladia ja minä Latinaa, joka yritti välillä ryöstää. Kävelimme ja teimme voltteja ja pysäytyksiä. Latina oli todella energinen ja meinasi välillä kävellä kiinni Ladin häntään. Helena teki kentän keskelle pujottelu radan, jota kaikki lähtivät suorittamaan yksitellen. Meillä meni ihan hyvin, vaikka Latina välillä yrittikin ryöstää. Helena katsoi Latinaa mietteliäänä. Suoritimme vielä pari kertaa radan ja vaihdoimme suuntaa. Teimme samat jutut toiseen suuntaan. Latina ei millään meinannut rauhoittua. Onneksi kaikki meni vähän paremmin toiseen suuntaan. Pian oli ravipätkän aika ja menimme jonoon lyhyelle sivulle. Kaikki menisivät yksitellen. Ensin meni Hoda ja sitten oli meidän vuoromme. Saara maiskutti ja Latina lähti ravaamaan. Välillä ravi meinasi muuttua kuitenkin laukaksi. Päädyssä pysäytimme Latinan, joka olisi vielä halunnut jatkaa. Olimme kävelemässä takaisin jonoon, kun Latina nousi pystyyn. Saara liukui alas ja riimunnaru luisti kädestäni. - Kaikki hevoset seis! Helena huusi ja lähti pyydystämään laukkaava Latinaa. Minä taas riensin auttamaan Saaraa. - Sattuiko? kysyin. - Ei, Saara sanoi ja nousi seisomaan. Onneksi hänellä oli ollut turvaliivi ja kypärä. Helena tuli luokseni Latinan kanssa ja antoi minulle ohjat. - Mene taluttamaan Latinaa, se on liian energinen, Helena totesi. Juuri silloin Evie tuli ulos tallista Letun kanssa. - Evie tuo Lettu tänne, se jatkaa Latinan paikalla! Helena huusi. Pian Saara jo istuikin Letun selässä ja minä lähdin taluttamaan korskuvaa Latinaa.
Lähdimme kävelemään hiekkatietä pitkin. Latina heitteli päätään ja yritti ryöstää. Puolessa välissä matkaa Latina rauhoittui hiukan, eikä enää yrittänyt kiskonut itseään irti. Silti tamma kulki vielä aika nopeasti ja suorastaan veti minua perässään. Minun pitäisi vielä tänään varmaan juoksuttaa Latinaa. Silitin Latinan lapaa, kun Latina puhalsi päälleni. Kävelimme takaisin tallipihalle. Vein Latinan karsinaan ja riisuin tamman varusteet. Kävin viemässä Latinan varusteet paikoilleen. Palasin Latinan luokse ja nappasin tamman riimun koukusta. Laitoin riimun steppaavan Latinan päähän ja lähdin taluttamaan neitiä tarhoja kohti. Matkalla näin kun aloittelijat laskeutuivat hevosten selästä ja alkoivat lipumaan tallia kohti. Avasin valkoiseksi maalatun portin ja kävelin sisään Latinan kanssa. Otin riimun pois ja Latina lähti laukkaamaan kauemmas. Kävin sulkemassa portin ja lähdin tallia kohti.
Tämä jatkuu vielä!!! Lähetän tän nyt, koska en haluu että kone poistaa tän taas.
|
|
|
Post by nelli on Feb 27, 2016 18:33:10 GMT
Tänään olimme käyneet vaelluksella ja meillä oli ollut tosi kivaa. Tässä Latina harjattuna, vaelluksen jälkeen. Latina innostui maastossa laukkaamisesta, taitaa maasto olla Latinan lempi paikka. Iloinen, mutta aavistuksen väsynyt poni. Sori, tuli vähän liian pitkä turpa. Tässä tällainen väli kuva.
//Pistän tästä pari hoitopistettä!
-Helena
|
|
|
Post by nelli on Mar 4, 2016 19:26:05 GMT
JATKOA!!! Nappasin kaapistani salaattini ja juoksin portaat alas. Taukotilassa istui Wilma, Milena, Salla sekä Marski. Ahtauduin sohvalle muiden sekaan. - Oletko sä siis tänään Karlan " sijainen"? Wilma kysyi. - Jo olen ja nyt minulla on tauko, sanoin liioitellun asiallisesti(opin sen isältä, joka puhuu aina virallisella äänellä). Kaikki purskahtivat nauruun. Nauroimme varmaan viisi minuuttia. Avasin salaatti rasian ja nappasin kertakäyttö haarukan pöydältä. Olin tehnyt salaatin aamulla valmiiksi. Puhuimme Irkusta ja no vielä paljon lisää Irkusta. Söin salaattini loppuun ja muistin että minun pitäisi vielä puhdistaa karsinat, sillä tähän aikaan kaikki hevoset olivat tarhassa. - Haluaako joku tulla luomaan lantaa? kysyin nauraen, sillä arvasin että kukaan ei haluaisi. - No mä voin tulla, Wilma totesi lopulta.
Sovimme että Wilma puhdistaisi pikkutallin ja vaunutallin karsinat ja minä päätallin. Sitten kävisimme vielä puhdistamassa pihaton. Tarhat olivat kuulemma siivottu eilen, joten meidän ei tarvitsisi siivota niitä. Kävimme hakemassa talikot ja kottikärryt ja lähdimme omiin suuntiimme. Päätin aloittaa Latinan karsinasta. Astuin sisään karsinaan. Onnekseni Latina oli siisti poni ja kävi tarpeillaan vain yhdessä nurkassa. Siivosin valtavan kasan nurkasta ja siirryin Karrina karsinaan. Karrin karsinassa sain siivota vähän kauemmin, koska ruuna oli piilotellut tarpeitaan purujen alle. Ihanaa, Karri oli järjestänyt minulle aarteen etsinnän. Tunnin päästä kaikki karsinat oli siivottu ja lähdin Wilman avuksi pihattoon. Wilma oli valmistunut ennen minua ja aloittanut jo pihaton siivoamisen. Tarhassa oli vain Lettu ja Remu, sillä Salla oli lähtenyt ratsastamaan Mossella. Lettu tuli viereeni ja alkoi hämmästelemään minun ja Wilman touhuja. Remu vain nuokkui pihaton nurkassa ja aloin jo epäillä että ori ei tiennyt edes että olimme pihatossa. Juuri kun olimme saaneet kaikki kikkareet kärryihin päätti Letu tutustua kottikärryihin. Lettu meni hyörimään kärryjen ympärille ja töytäisi ne sitten kumoon. - Voi kun kiva, Wilma tuhahti. Ohjasin Letun kauemmas ja nostin kärryt pystyyn. Aloin lastaamaan lantaa takaisin kottikärryihin. Kymmenen minuutin päästä lannat oli viety lantalaan ja Wilma oli lähtenyt Ladin luokse. Kävin viemässä tavarat paikoilleen.
Nappasin Latinan riimun koukusta ja lähdin hakemaan Latinaa sisään. Ulkona paistoi ihana iltapäiväaurinko, kun kävelin tarhoille. Sujahdin sisään tarhaan ja huusin Latinaa. Latina näytti olevan minäolenneitientottele tuulella ja sain lähteä hakemaan tammaa. Vielä pari askelta ja saisin riimun Latinan päähän, mutta neiti ei halunnut jäädä kiinni ja lähti ravaamaan pois päin. Huusin Latinaa uudestaan ja kun se ei tullut lähdin kävelemään hitaasti pois päin. En katsonut taakseni vaan kävelin vain. Kun olin jo melkein portilla tunsin Latinan hengityksen niskassani. Pysähdyin ja käännyin Latinaa kohti. Tamma ei tehnyt mitään, kun laitoin riimun Latinan päähän. Lähdin taluttamaan Latinaa hoitopuomille.
Sidoin Latinan kiinni puomiin ja lähdin hakemaan uudempaa riimua, juoksutusnarua, harjapakkia ja kumi näppylä ratsastushanskojani. Käväisin kaapillani ja satulahuoneessa ja palasin Latinan luokse. Asetin varusteet sivuun ja arvioin puhdistus operaation suuruuden. Neiti oli piehtaroinut, joten otin ensin käteeni kovan harjan. Harjasin sillä enimmät liat pois. Latina oli rauhoittunut paljon, verrattuna aamupäivään ja nukkui nyt. Pian sain jo siirtyä pehmeään harjaan ja viimeistelin sillä harjauksen. Sitten putsasin vielä kaviot, jotka olivat aika puhtaat. Vaihdoin vielä lopuksi Latinalle uudemman riimun ja napsautin juoksutusnarun kiinni siihen. Sitten laitoin vielä hanskat käteeni ja otin pois riimun, joka roikkui Latinan kaulalla. Lähdin taluttamaan tammaa kenttää kohti.
Kentällä otin paremman otteen juoksutusnarusta ja asetuin seisomaan Latinan viereen. Maiskutin Latinalle ja annoin sille enemmän narua. Neiti lähti kävelemään pientä ympyrää. Annoin koko ajan vähän lisää narua Latinalle. Annoin tamman kävellä alkukäynnit ja maiskutin sitten Latinalle. Latina lähti ravaamaan reippaasti. Ehkä vähän liiankin pyysin Latinan takaisin käyntiin ja annoin neidin kävellä hetken. Sitten yritin uudestaan. Tällä kertaa Latina lähti ravaamaan kuuliaisesti. Hetken päästä pyysin Latinan laukkaan. Tamma yritti pari kertaa kiihdyttää vauhtia, mutta tajusi pian että siitä ei ollut mitään hyötyä. Hetken päästä pyysin Latinan takaisin käyntiin. Ravailimme ja laukkaillimme vielä vähän ja sitten vaihdoimme suuntaa. Nyt Latina meni jo paljon paremmin. Latina alkoi pikku hiljaa rauhoittua. Lopuksi päästi Latinan vielä juoksemaan vapaana kentällä. Latina laukkaili vielä vähän itsekseen, mutta sitten meidän piti lähteä. Helena tuli pitämään tuntia kentälle ja minä palasin Latinan kanssa hoitopuomille.
Hoidin vielä Latinan ja vein varusteet paikoilleen. Vein Latinan tarhaan ja lähdin sisälle talliin. Tallissa oli aika hiljaista. Katsoin tehtävälistaani(Karlan tehtävälistaa), joka oli ilmoitustaululla. Vielä pitäisi puhdistaa harjat. Kävin hakemassa harjat ja lähdin puhdistamaan niitä ulos. Istuin ulkona ja puhdistin harjoja. Katselin samalla tuntia, joka oli menossa kentällä. Kun tunti loppui olin minäkin valmis ja vein harjat paikoilleen talliin.
Tämä jatkuu vielä!!! Tää tulee nyt vähän pätkissä, mutta pyrin kirjoittamaan tämän loppuun huomenna.
|
|
|
Post by nelli on Mar 5, 2016 20:53:00 GMT
|
|
|
Post by nelli on Mar 6, 2016 9:15:35 GMT
Tässä minun lempi temppuni. Haastan kaikki poni/hevos kaverini kertomaan lempi tempustaan! Ei ole pakko, mutta olisi kiva kuulla muiden "kivoista" tempuista. Hoitajani "rakastaa" tätä temppua. Kerran löysin leivän hänen laukustaan. Oli ihan hyvää, mutta leipä ei vedä vertoja omenalle. //Pistän nää molemmat kuvat albumiin! 3HP
-Helena
|
|