Sofia
Uusi kasvo
|
Post by Sofia on Apr 3, 2015 15:51:45 GMT
Bambino Piccolo "Bamse"SivutOmistaja: Sofia Leppäluoto
|
|
Sofia
Uusi kasvo
|
Post by Sofia on Apr 3, 2015 16:32:05 GMT
Uutta ja tuntematonta 3.4.2015
Koeratsastus muutama päivä sitten. Tästä se lähtee! Sofia & Bamse
|
|
|
Post by Helena on Apr 3, 2015 21:14:49 GMT
Oi miten jännittävää! Oon ihan innoissani kun saatiin yksäri talliin! Mietin tän nyt silleen, että sulle en jakele minkäänlaisia pisteitä päiväkirjamerkinnöistä, mutta merkkejä kylläkin, niin on sullakin sitten jotain kivaa kerättävää. Ja palkintokuvia aktiivisuudesta teen myös aina silloin kun tulee sopiva väli Lisäksi kirjoitan pienen kommentin jokaisesta tarinasta. Piirrän Bamsen tuonne klikkailuun myöskin, heti kun on aikaa. Siinä voi kuitenkin mennä hetki, joten kiitän jo kättelyssä kärsivällisyydestä Mutta ei kai tässä muuta, tervetuloa porukkaan ja muistahan käväistä välillä chatinkin puolella pulisemassa jos siltä tuntuu
|
|
Sofia
Uusi kasvo
|
Post by Sofia on May 2, 2015 16:31:00 GMT
Pikainen estetreeni 2.5.2015
"Iskää!" huusin ovensuusta hidastelevalle isälleni, jonka mukaan 'kohta' tarkoittaa varmaan pari tuntia. "Mä tulen, mä tulen!" kuulin vastauksen yläkerrasta. Päätin jo lähteä tepastelemaan autolle päin, kaippa se minun kuski sieltä jossain välissä ilmaantuu. Tovin jälkeen olimme perillä Ratapihassa. Kävin samantien hakemassa ruunani sisälle, sillä automatkan aikana oli tihutellut vettä, enkä tosiaan haluaisi läpimärkää ponia kuivattavaksi. Bamse seisoskeli rennosti tarhassansa, melko lähellä porttia. Pikkuinen ruuna huomasi tuloni ja katseli minun tekemisiäni puoliunessa. Nappasin maasta Bamsen ei-niin-puhtaan riimunnarun, kyykistyin portin alta tarhan sisäpuolelle ja valjastin ruunani. Bamse lähti seuraamaan minua ihan kuin se olisi ollut hidastetussa elokuvassa, se liikkui todella kankeasti ja hitaasti. "Kyllä sä heräät kunhan näät mitä tänään tehään!" kerroin ponille, jonka ilme ei värähtänytkään sanoistani. Mutta ei hätää, kyllä se ihan oikeasti heräisi. Talutin Bamsen suoraan pesariin saadakseni pestyä mutakuorrutukset ruunan jaloista pois. Se seisoi rennosti ja antoi minun suihkutella sen jalat puhtaiksi, ihme kyllä. Yleensä se yrittää vältellä vettä kaikilla mahdollisilla tavoilla, mutta tänään sillä ei tainnut olla energiaa siihen. Koska olimme jo valmiiksi pesarissa, päätin hoitaa ruunan loppuun siellä. Kävin hakemassa tummansinisen harjapakin, uuden kokeilusatulan ja suitset. Onneksi Bamse oli puhdas kaikkialta muualta paitsi jaloista, joten harjasin sen vain pikaisesti läpi, otin kaviot ja heitin varusteet niskaan. Kävin itsekin laittamassa ratsastuskamppeet päälle ja sitten suuntasimme kentälle. Kentällä ei ollut muita, joten sain toteutettuani tämän päivän ratsastussuunnitelmani helposti. Raahasin kentän laidalta pari tolppaa ja puomia, jonka jälkeen asetin niistä sarjan lävistäjälle. Bamsen ehdoton heikkous esteillä on se, ettei se vaihda laukkaa. Sen lisäksi herra yleensä menee valonnopeudella radan läpi, eikä kuuntele sen enempää pidättäviä apuja, niin yritä siinä sitten vaihtaa laukkaa. Tänään treenattaisiin sitä. Bamse alkoi pikkuhiljaa heräilemään koomastaan kuullessaan esteiden raahaamista ja pian poni kävelikin vierelläni reippaasti korvat hörössä. Viimeisen esteen aseteltuani nousin ponin selkään, kiristin hiukan satulavyötä ja pyysin Bamsen liikkeelle. Ruuna lähti suorastaan ylvääseen käyntiin ja katseli innokkaasti kentän keskellä olevaa sarjaa. Käveltyäni reilu kymmenen minuuttia aloin keräämään ohjia ja siirtämään Bamsen raviin. Aloitin temmonmuutoksilla ja pysähdyksillä, että saisin siihen kunnolla tuntumaa ennen hyppäämistä. Poni tuntui oikein hyvältä, se kuunteli minua todella hyvin kerrankin. Päätin jatkaa työstämistä laukassa. Bamse siirtyi melko tasaisesta ravista lennokkaaseen laukkaan, ja heti ensitöikseni yritin rauhoitella sitä rentoon harjoituslaukkaan. Ei mennyt aikaakaan kun Bamse laukkasi mukavan letkeänä peräänannossa. Pikkuhiljaa aloin tulemaan sarjaa. Bamse oli aluksi aika hyvin ohjan ja pohkeen välissä, tulimme hyville paikoille mutten silti saanut vaihdettua laukkaa kunnolla. Seuraavilla kerroilla asetin ruunaa ihan kunnolla ja sain kuin sainkin Bamsen vaihtamaan laukan. Yritin käyttää vähemmän kättä seuraavilla kerroilla, mutta silloin ruuna meni esteen yli sen enempää välittämättä avuistani. Tehtyäni tätä molempiin suuntiin, otin loppuravit. Tänään Bamsella oli kevyt estetreeni ja meninkin vain noin puolisen tuntia. Loppuraveissa Bamselle jäi kaasuvaihde päälle, eikä se millään olisi halunnut rauhoittua. Loppua kohden sain ruunan menemään kuitenkin melko rauhallisessa temmossa ja sen jälkeen siirryin käyntiin. Loikkasin ruunan selästä ja taputin sitä. Kyllä se pikkuhiljaa oppii laukanvaihdot, siitä olen satavarma. Sofia & Bamse
//Mukava tarina, pitää heti alkuun sanoa, että olen oikeinkirjoituksen suuri ihailija, ja sun teksti on ihanan siistiä ja helppolukuista! Kuvailit ratsastuksen ja hevosen tekemiset mukavan tarkasti, sain hyvän kuvan siitä, millainen hevonen (poni) Bamse on Nyt kun kelit ovat lämmenneet, suosittelen myöskin tutkimaan Ratapihan lähimaastoja ratsain, ehkäpä saisit muitakin tyttöjä houkuteltua mukaan! Etenkin hiekkaranta kannataa käydä tsekkaamassa
-Helena
|
|